Halaman

27 May 2013

Termeterai janji Nik Suryani - Saiful

Oleh: Sutera Biru

Hanya dengan sekali lafaz,personaliti TV3, Nik Suryani Megat Deraman sah menjadi isteri kepada Mohd Saiful Azlan Bukhari di majlis akad nikah yang disaksikan kira-kira 100 tetamu termasuk ibu bapa kedua-dua pengantin, saudara dan rakan rapat, di Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam (TTI), Sabtu lalu.

Pasangan berkenaan yang bertunang pada 20 Oktober lalu dinikahkan oleh bapa Nik Suryani, Haji Megat Deraman Megat Stan pada kira-kira 3.30 petang dengan pengantin perempuan menerima mas kahwin sebanyak RM41,101 serta sembilan dulang hantaran berbalas 11 dulang dari pihak Mohd Saiful.

Kedua-duanya mengenakan baju putih sedondon dengan persalinan Nik Suryani sentuhan pereka fesyen terkemuka negara, Zang Toi. Zang Toi turut mereka cipta pakaian pengantin yang bertemakan tradsional songket untuk majlis resepsi pengantin perempuan di Pusat Konvensyen TTI pada sebelah malamnya.

Pasangan sejoli dan sama cantik kelihatan tenang sepanjang majlis pernikahan berlangsung, turut meluangkan masa kira-kira sejam menjawab pertanyaan media dan sesi bergambar sejurus selesai upacara itu.

Mohd Saiful berkata, pada awalnya dia agak cemas apabila kali pertama berjumpa dengan 10 anggota keluarga mentuanya di Kuala Terengganu serta diasak dengan pelbagai soalan. Pun begitu, pertemuan itu berakhir dengan positif apabila mereka akhirnya menerima kehadirannya sebagai ahli baru dalam keluarga itu.

Katanya, hubungan cinta yang disulam sepanjang dua tahun bukan satu perjalanan yang mudah namun, kesungguhan mengharungi segala dugaan dan saling menyokong antara satu sama lain menjadi prinsip mereka sehingga berjaya memeterai janji untuk bergelar suami-isteri.

Biarpun terpalit sejarah hitam berhubung kes liwatnya dengan Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim, Mohd Saiful berkata dia mahu meneruskan kehidupan seperti orang lain dan berharap perkahwinan dengan isterinya itu akan berkekalan sehingga hujung nyawa.

"Saya bersyukur doa saya dimakbulkan untuk mendirikan rumahtangga dengan Nik Suryani dan saya berharap kami dapat menempuh segala ujian pada masa depan dan saya yakin perkahwinan ini memberi kekuatan kepada saya dalam apa jua perkara yang saya akan lalui pada masa depan," katanya.

Sementara Nik Suryani berkata beliau bersyukur perhubungan mereka berakhir dengan ikatan yang sah dan mengakui keputusan untuk memilih Mohd Saiful sebagai suami adalah tepat kerana sikap lelaki itu yang sangat jujur, bersemangat kental dan kacak.

Beliau turut kagum dan jatuh hati dengan keperibadian suaminya kerana berani untuk mengakui perkara buruk yang berlaku kepadanya yang dianggapnya bukan satu tindakan yang mudah dan mampu dibuat orang lain.

"Saya kenal dia ketika membuat liputan tentang kes (perbicaraan) dia dan selepas itu kami menjadi rapat dan sepanjang perhubungan ini, saya langsung tidak terfikir tentang soal kes itu dan saya mengikut apa yang telah ditetapkan olehNya (Allah swt)," katanya.

Majlis resepsi pengantin lelaki di Restoran Seri Melayu, Jalan Conlay, Kuala Lumpur pada 2 Jun.