Halaman

29 May 2013

TIADA SEBARANG PERKARA TIDAK BAIK DAN PENYELEWENGAN- PENGARAH JKR

Oleh: Lang Telipot

Dalam sesuatu perkara kita sepatutnya tidak membuat tuduhan, hukuman dan andaian yang bukan-bukan sebelum meneliti dan membuat siasatan yang rapi terhadap sesuatu perkara dan kejadian.

Perbuatan berburuk sangka adalah bukan dari ajaran agama kita. Misalnya dalam peristiwa keruntuhan bumbung di bahagian luar masjid di Kampung Binjai Kertas, Hulu Terengganu baru-baru ini.

Kejadian itu berlaku sebaik sahaja jemaah selesai menunaikan solat Isyak di masjid berkenaan.

Di pihak Jabatan Kerja Raya iaitu JKR sendiri yang bertanggungjawab ke atas pembinaan masjid tersebut, suatu siasatan dan penelitian dibuat bagi mengenalpasti punca-punca kejadian.

Pengarahnya, Datuk Shafii Mohamad menjelaskan, tiada sebarang perkara yang tidak baik, penyelewengan dan seumpamanya berkaitan pembinaan masjid berkenaan.

Beliau menyangkal andaian negatif sesetengah pihak terhadap kejadian itu kononnya berikutan proses pembinaan yang mengabaikan garis panduan serta cirri-ciri keselamatan.

Ini kerana katanya, siasatan awal mendapati, pembinaan masjid berkenaan menepati piawaian dan prosedur ditetapkan, termasuk dibuat melalui tender terbuka. Datuk Shafii berkata, pihak JKR akan mengambil tanggungjawab penuh membuat siasatan rapi mencari punca bumbung bahagian luar masjid itu runtuh.

Sementara itu Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Haji Ahmad Said meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) menyiasat semua masjid yang menggunakan reka bentuk sama dengan Masjid Binjai Kertas di Hulu Terengganu yang runtuh itu.

Menurut beliau kajian perlu dilakukan bagi memastikan sama ada runtuhan berpunca daripada kesilapan reka bentuk atau sebab-sebab lain.

Sambil menyifatkan kejadian seumpama itu boleh dielak, beliau mahu JKR melakukan siasatan menyeluruh dan terperinci terhadap beberapa lagi masjid yang menggunakan reka bentuk sama di negeri itu bagi memastikan ia selamat digunakan.

Reka bentuk masjid Kampung Binjai Kertas yang dibina dengan kos RM1.7 juta itu turut dijadikan model reka bentuk membabitkan beberapa masjid di tempat lain, kata Menteri Besar yang memberi tempoh dua minggu kepada JKR untuk menyerahkan laporan siasatan itu.

Beliau berharap pemantauan yang lebih rapi dibuat terhadap sesuatu projek, terutama oleh JKR agar kejadian seumpama itu tidak berulang lagi.

Menteri Besar juga mahu masjid itu diperbaiki sebelum bulan Ramadhan ini bagi keselesaan penduduk menjalani ibadah mereka sepanjang bulan mulia itu. Kita perlu bersyukur kerana tiada sebarang jiwa terkorban berikutan kejadian itu.

Oleh itu, marilah sama-sama kita mendoakan segalanya selamat dan jangan sekali-kali mendoakan kehancuran orang lain dengan tujuan yang tidak murni kerana ia bukanlah dari ajaran Islam.