Halaman

12 May 2013

YPU ingin lahir usahawan jutawan

Oleh; Esah Abdullah

Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) ingin melahirkan usahawan jutawan pada masa depan berdasarkan kemajuan dan pembangunan masa kini memungkinkan usahawan dapat mengembangkan rangkaian perniagaan masin-masing.

Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Haji Azmi Razik berkata, contohnya melalui sahabat usahawan yang diwujudkan YPU serta melalui ypu e-mall yang menyediakan kaedah jualan secara dalam talian.

“Terengganu satu-satu negeri di negara ini mewujudkan YPU untuk melahirkan usahawan yang boleh dibanggakan dalam pelbagai sektor,” katanya.

Katanya, YPU akan meneruskan program membudayakan semangat sikap ingin maju dengan mengambil iktibar dan pengalaman usahawan berjaya di negara ini dengan menjemput beberapa tokoh usahawan untuk menyampaikan motivasi.

“Di samping usaha keras, usahawan perlu mencari formula bagaimana untuk menembusi halangan dalam dunia perniagaan untuk membolehkan mereka mendaki ke puncak kejayaan,” katanya.

Katanya, mereka perlu rajin berdamping dengan orang yang telah berjaya serta mengambil iktibar bagaimana kepayahan yang dilalui sebelum berjaya membina empayar perniagaan mereka.

“Saya harap mereka tidak ‘berkira’ untuk melabur wang kerana kita akan mengenakan sedikit bayaran bagi mendapatkan tempat dalam setiap program bersama usahawan yang kita anjurkan,” katanya.

Menurutnya ada perkara yang boleh diberi percuma dan ada program yang memerlukan bajet agak besar untuk melaksanakannya.