Halaman

03 June 2013

100 usahawan sertai Karnival Usahawan Mega Zon Timur 2013

Oleh: Noraini Jusoh

Seramai 100 usahawan menyertai Karnival Usahawan Mega Peringkat Zon Timur 2013 yang berlangsung di Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu selama empat hari bermula semalam.



Pengarah Majlis Amanah Rakyat (Mara) Terengganu, Abdullah Mohamad berkata, karnival yang julung kali diadakan secara gabungan antara tiga buah negeri pantai Timur itu melibatkan 40 usahawan dari Terengganu dan masing-masing 30 dari Kelantan dan Pahang.

"Tujuan karnival ini diadakan adalah untuk mempromosikan dan memperkenalkan produk usahawan bumiputera wilayah pantai Timur ke peringkat yang lebih tinggi.

"Selain itu, di samping memberi pendedahan dan pengalaman kepada usahawan bumiputera terhadap suasana persekitaran perniagaan yang lebih kompetetif ia juga bertindak sebagai platform untuk mewujudkan jaringan perniagaan antara usahawan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Majlis Perasmian Karnival Usahawan Mega Peringkat Zon Timur 2013 anjuran Mara yang telah disempurnakan oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said di Dataran Syahbandar, hari ini.

Menurut Abdullah, sebahagian produk milik usahawan yang menyertai karnival ini ada yang telah dieksport ke luar negara dan dibantu oleh Mara.

"Alhamdulillah, setakat ini selama dua hari berlangsung sambutan orang ramai sangat menggalakkan dan kita sasarkan 50,000 pengunjung akan datang ke karnival ini sepanjang ia berlangsung,” katanya.