Halaman

20 June 2013

45,110 pelangan berkunjung ke Bestasi.Com

Oleh; Esah Abdullah

 Seramai 45,110 pelanggan telah mengunjungi Pusat Bestari.Com yang diwujudkan disetiap daerah negeri ini dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Transformasi Kerajaan, Penyampaian, Pengurusan Prestasi dan Teknologi Maklumat negeri, YB A. Latif Awang berkata, pusat berkenaan telah beroperasi dengan baik serta mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dari masyarakat tempatan.

“Pusat Bestari.Com diwujudkan disetiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan juga Parlimen untuk memberi khidmat kepada masyarakat di luar bandar mendalami ilmu teknologi maklumat, permbayaran bil secara melalui talian terus,

“Ia juga berfungsi sebagai pusat sumber maklumat kerajaan negeri serta pusat latihan keusahawanan pusat e-aduan dengan mempatkan petugas bagi memudahkan orang ramai membuat urusan,” katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri semalam.

YB A. Latif (BN-Pengkalan Berangan) berkata demikian ketika menjawab soalan lisan dari YB Haji Bazlan Abd. Rahman (BN-Batu Rakit) mengenai jumlah pusat serta pengunjung sepanjang beroperasi.

Katanya, mengikut pecahan Parlimen Besut mempunyai tujuh pusat Bestari.Com, Setiu (5), Kuala Terengganu (4), Kuala Nerus (8) dan masing-masing enam buah di Hulu Terengganu, Marang, Dungun dan Kemaman.

“Kerajaan sangat prihatin dalam menyediakan perkhidmatan kepada rakyat khususnya mereka yang tinggal di kampung-kampung dan pusat ini banyak membantu melancarkan urusan berkaitan ICT,” katanya.