Halaman

18 June 2013

Adun Pas uji speaker baru DUN Terengganu

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari parti pembangkang menguji Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, Haji Mohd Zubir Embong, yang baru dilantik dua hari lalu, pada sidang dewan hari ini, dengan cara membelakangkan arahan beliau.



Syed Azman Syed Nawawi (Pas-Batu Buruk) secara terang-terang membelakangkan arahan Mohd Zubir yang meminta beliau duduk ketika cuba membentangkan usul khas untuk kepentingan umum dan perlu disegerakan dan dibahaskan pada sidang dewan tersebut.

Beberapa wakil rakyat Pas lain, termasuk Abdul Wahid Endut, terus bangun dan bercakap walaupun pihak pengurusan mematikan alat pembesar suara di dalam dewan bagi menenangkan keadaan.

Bagaimanapun, dengan memberi nasihat supaya ahli-ahli dewan beradab dan berhemah semasa sidang dewan berlangsung, Mohd Zubir berjaya mengawal keadaan dan menangguhkan sesi dewan pada sebelah pagi dan menyambung semula selepas rehat setengah jam.

Kekecohan yang dilakukan wakil pembangkang tersebut secara tidak langsung memperlihatkan ketidaksopanan mereka ketika berada di dalam dewan yang mulia.

Haji Mohd Zuber yang juga bekas calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Kuala Terengganu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), mengangkat sumpah jawatan tersebut, Ahad lalu.

Beliau yang juga bekas Ketua Sektor Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Syed kemudiannya menolak usul yang dibentangkan oleh Syed Azman kerana ia bukan merupakan usul yang perlu disegerakan.