Halaman

27 June 2013

Allahyarham Dr A Rahman Mokhtar minta anak jadi doktor.


Nurul..berazam memenuhi harapan ayah menjadi doktor.

Oleh: Mohammad Ishak

“Saya akan berusaha menunaikan permintaan ayah untuk menjadi seorang doktor seperti yang Allahyarham pesan sebelum meninggal dunia,” kata anak bongsu, Dr A Rahman Mokhtar.

Harapan ayah itu disampaikan beberapa hari sebelum arwah dimasukkan ke Hospital Besut,Khamis lalu sebelum dipindahkan ke HSNZ yang meminta salah seorang daripada anaknya mengikut jejak langkah beliau menjadi seorang doktor.

Nurul Najihah,18, yang baru selesai menamatkan pengajian metrikulasi sedang menunggu keputusan dari universiti untuk pengajian dalam bidang kedoktoran.

 “Arwah ayah memberi harapan tinggi agar saya akan menjadi seoang doctor untuk memberi khidmat kepada rakyat,” katanya ketika ditemui  semalam.

Nurul anak kempat daripada empat beradik berjanji akan memenuhi permintaan arwah ayahnya yang sememangnya mahukan saya menjadi doktor.

Beliau yang ditemani ibunya, Azizah N Omar berkata, arwah menyampaikan permintaan itu dihadapan semua adik beradik dan ibunya beberapa hari sebelum diserang penyakit.

“Insyaalah saya akan berusaha untuk mewarisi kerjaya arwah ayah selain meemberi khidmat kepada orang ramai,” katanya.

Sementara itu, ibu Allahyarham, Mek Embong Chik,80, berkata beliau reda dengan pemergian anak kedua daripada empat beradik itu.

Katanya, beliau bersyukur kerana berada disisi anak kesayangannya ketika arwah menghembuskan nafas terakhgir di HSNZ Kuala Terengganu. Menurutnya, walaupun sedih dengan kehilangan dengan seorang anak yang banyak berjasa kepada keluarga dan rakyat beliau tetap meredainya.

 “Allahyarham sangat mementingkan keluarga dan tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai wakil rakyat ketika berkhidmat sebagai ADUN Kuala Besut,” katanya. Mek Embong berkata, kesemua empat anaknya lelaki dan masih hidup dan bekerja sendiri.