Halaman

12 June 2013

Jalinan strategik, peluang pindah kepakaran besi dan keluli di Tatiuc

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra

Hubungan tiga hala antara Kolej Univesiti Tati (Tatiuc), Institut Teknologi Shugang (SGIT) dan Eastern Steel Sdn Bhd mampu mewujudkan jalinan strategik dan membuka peluang untuk melaksanakan perpindahan program teknologi pembuatan besi serta keluli yang pertama seumpamanya di negara ini.

Rektor Tatiuc, Dr Zunaidi Ibrahim (gambar kiri), berkata memorandum perjanjian (MoA) antara ketiga-tiga pihak itu juga melancarkan bantuan SGIT kepada Tatiuc dalam pembangunan pembelajaran, material, tenaga pengajar serta memberikan kepakaran teknikal.

“Bagi pihak Kerajaan Negeri Terengganu dan Tatiuc saya ingin menyampaikan penghargaan dan ucapan selamat datang kepada jemputan kehormat dari China berikutan peristiwa bersejarah dengan memorandum Moa ini.

 “Saya sangat yakin dengan persefahaman yang menjanjikan persamaan hasrat dalam tahap kualiti dan keuntungan bersama,” katanya.

Dr Zunaidi berkata, pada masa sama Eastern Steel Sdn Bhd juga akan menyediakan program kursus industri, selain akan terus meningkatkan tahap kecekapan pelajar tempatan bagi membuka peluang lebih cerah bekerja di sektor itu.

Katanya, Tatiuc menawarkan peluang kepada lepasan sekolah, pemegang diploma dan ijazah untuk meneruskan penyertaan mereka dalam program ini dan seramai 40 pelajar menyertai program itu bagi fasa pengambilan pertama ,7 Jun lalu.

 “Dalam sudut kekurangan pakar tempatan dalam bidang metalugikal, kita percaya peluang perkongsian pembelajaran dua institusi ini dapat membantu menyediakan pekerja muda yang berkualiti dalam pelbagai aspek untuk industri besi dan juga keluli negara,” katanya.

 Beliau juga yakin Moa itu menjadi titik mula dalam usaha untuk meningkatkan kerjasama antara dua institut yang berkepentingan sama.