Halaman

04 June 2013

Kerajaan bantu kolej swasta perkasakan pendidikan

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan akan mempertimbangkan untuk memberi bantuan bersesuaian kepada semua 13 kolej swasta di negeri ini agar institusi berkenaan dapat memperkasakan bidang pendidikan termasuk disaran bergabung jika perlu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-tugas Khas negeri, YB Ghazali Taib berkata, bantuan tersebut mungkin berbentuk kewangan, kemudahan penambahbaikan, pelajar dan pelbagai lagi.

“Saya akan bawa perkara ini dalam Mesyuarat Exco untuk mendapat sokongan serta sebagai galakan kepada kolej-kolej swasta agar dapat bertahan dan terus beroperasi dan jika perlu digabungkan sebab jika bergerak secara individu, mungkin tidak berkemampuan dari segi pengurusan, tenaga pengajar, gaji dan juga fasaliti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan penyampaian Baucar Buku 1Malaysia kepada pelajar Showme International College, Kuala Terengganu baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Showme International College, Encik Redzuan Abd Aziz dan juga Ketua Penolong Pengarah Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusian (SPPK), Encik Mohd Adnan Salleh@Ghani.

Katanya, hari ini peluang pekerjaan bukan hanya bergantung kepada akademik sahaja, sebaliknya lebih terbuka dalam bidang kemahiran.

Pada majlis tersebut, seramai 60 pelajar peringkat Diploma Kemahiran Malaysia dari kolej itu menerima baucar bernilai RM250.

Seorang pelajar Diploma Kemahiran Sistem Komputer, Mohd Fakhri Ali, 21, mengucapkan rasa syukur atas bantuan kerajaan itu kerana harga buku rujukan untuk jurusan pengajiannya semakin mahal.

 “Saya sangat berharap bantuan ini dapat diteruskan lagi pada masa akan datang kerana pelajar seperti kami sangat menghargai keprihatinan kerajaan ini terutama bagi kami yang datang daripada keluarga berpendapatan sederhana,” katanya.

Bagi Nur Nadhirah Mohamad, 21 pula pemberian baucer buku kali kedua itu sememangnya sangat dinanti-nantikan oleh pelajar sepertinya kerana dapat mengurangkan beban kewangan mereka.

 “Untuk semester ini, saya sepatutnya membelanjakan RM300 untuk membeli buku rujukan, dan dengan adanya bantuan ini, (saya) hanya perlu menambah RM50 sahaja lagi,” kata pelajar jurusan Kemahiran Penjagaan Kanak-Kanak itu.