Halaman

24 June 2013

Pencetus ilmu sejarah harus dinamik, jalankan penyelidikan semula : SUK

Oleh: Aida Abd Rahman

Bukan mahu mengajar itik berenang, tetapi pencetus ilmu sejarah harus sentiasa dinamik dalam melaksanakan penyelidikan dan seterusnya menyebarkan penemuan baru yang diperolehi untuk perkongsian sejagat, kata Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Polemik Sejarah Malaysia Sesi Ke-29 di Dewan Al-Farabi, Institut Perguruan Guru (IPG) Kampus Dato' Razali Ismail, Batu Rakit, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Turut hadir, Ketua Pengarah Arkib Negara, Puan Daresah Ismail dan Pengarah IPG kampus berkenaan, Encik Ghulam Sarber Mobarak Ali. Lebih 1,000 peserta dari kalangan sejarahwan, ahli-ahli akademik, guru-guru sejarah serta para pelajar tingkatan enam yang mengambil subjek sejarah menyertai program itu. 

“Begitu juga mengenai penulisan awal Terengganu, perlu ada penambahbaikan dari semuber sejarah yang abru berasaskan penemuan `Bewah Man’ di samping kajian yang lebih mendalam terhadap maklumat yang terkandung pada Batu Bersurat Piagam Terengganu.

“Pencetus ilmu dalam apa jua jurusan boleh kita anggap tidak berjaya sekiranya ilmu itu tidak berkembang berpaksikan penemuan-penemuan baru yang dihasilkan,” katanya.

 Menurutnya, penemuan demi penemuan baru diperolehi termasuk di Terengganu, terdapat penemuan rangka manusia terawal di Gunung Bewah yang kita sebut sebagai `Bewah Man’, selain dari bukti kedatangan Agama Islam yag dikatakan lebih awal ekoran bukti catatan terdapat di Batu Bersurat Terengganu.

Beliau berkata sejarah merupakan rentetan peristiwa yang benar-benar berlaku pada masa lampau ang seharusnya menjadi pedoman serta bahan rujukan dalam menghasilkan keputusan untuk membina negara, bangsa yang lebih gemilang pada masa depan.

Katanya, sehingga kini, kita berdepan dengan ratusan artifak malahan ribuan dokumen sejarah peninggalan manusia terdahulu yang memerlukan kajian serta penyelidikan yang lebih mendalam.

“Manusia seluruh dunia sudahpun mengetahui sejarah mereka, budaya mereka menerusi peninggalan manusia terdahulu. Maknanya bahan dan dokumen sejarah ini menjadi penting sebagai penentu kepada tingkatan tamadun dunia manusia.

 “Oleh kerana tuntutan penulisan sejarah sesebuah bangsa itu sangat penting kesahihan faktanya, maka keterbegantungan kita menjadi punca ilmu juga dipelbagaikan,” katanya.

Justeru itu, Dato’ Mazlan berkata pencetus ilmu dan sejarahwan meneroka bidang arkeologi untuk menambah bukti dan keyakinan manusia bahawa sejarah itu adalah benar-benar terjadi, bukan sesuatu yang direka atau ditokok-tambah.