Halaman

06 June 2013

Pengguna jalan raya wajar peka

Oleh : Suriati Ali 

 Kerajaan negeri meminta orang ramai lebih sensitif serta bertanggungjawab memberi laluan sekiranya berdepan dengan atlet yang sedang menjalani latihan di jalan raya.

 Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan dan Sumber Manusia, Rozi Mamat berkata, pengguna jalan raya dan orang awam di minta lebih peka berhati-hati sekiranya berdepan dengan kumpulan atlet terutama melibatkan atlet sukan berbasikal yang sedang menjalani latihan.

 “Langkah itu cukup penting bagi mengelak kejadian tidak diingini yang menimpa pelatih skuad projek pelapis lumba basikal Terengganu, Mohd Shafik Imran Syahril, 15, tidak berulang,” katanya

. Beliau berkata demikian ketika ditemuipemberita selepas menghadiri Majlis Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam.

Beberapa akhbar hari ini melaporkan seorang atlet lumba basikal daripada Persatuan Lumba Basikal Terengganu (PLBT) maut, manakala dua lagi rakannya cedera selepas terlibat dalam kemalangan di jambatan Kampung Bukit Guntung, Tepoh.

 Dalam kejadian, kira-kira jam 9.30 pagi, mangsa meninggal dunia selepas mengalamai kecederaan parah di perut, ,manakala dua lagi rakannya hanya cedera ringga.

 YB Rozi turut memberitahu, laluan untuk latihan itu sebenarnya terkawal, malah mangsa mungkin telah biasa melalui trek jalan raya.

 “Dia sebenarnya di bawah kawalan jurulatih tetapi mungkin kejadian ini berlaku secara tidak sengaja kerana berada dalam kumpulan yang ramai iaitu seramai 45 atlet, kejadian berlaku di luar kawalan.

 “Walaupun jalan yang dilalui itu agak sempit, sebenarnya ia tidak berisiko untuk dilalui bagi sesi latihan, mungkin malang tidak berbabu dan tidak boleh dielak. Faktor itu saya minta pengguna jalan raya beri kerjasama,” katanya. YB Rozi berkata, pihaknya berasa sedih berikutan kejadian yang berlaku dan menyifatkan ia meninggalkan kesan mendalam kepada pengiat sukan Terengganu.

 “Takziah kepada keluarga mangsa dan harap mereka rehda serta banyak bersabar walaupun terpaksa menerima hakikat itu sebagai tragedi malang,” katanya.