Halaman

02 June 2013

Peniaga jangan ambil kesempatan - PPDNKK

Oleh; Esah Abdullah

Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Terengganu minta kerjasama orang ramai supaya melaporkan segera sekiranya berlaku kenaikan harga barang kawalan di negeri ini.

Pengarahnya, Encik Syamsul Badrin Mohshin berkata, pihaknya mengakui menerima beberapa aduan berlaku kenaikan harga barang kawalan selepas PRU13, tetapi pihaknya tidak dapat membuat pemantauan disebabkan butiran tidak lengkap diterima daripada pengadu.

Menurutnya, kementerian sebelum ini telah mengeluarkan kenyataan tiada kenaikan harga berlaku semasa dan juga selepas PRU bagi barangan kawalan seperti gula, minyak masak, tepung gandum, beras dan bahan petroleum seperti diperkatakan pihak tidak bertanggungjawab.

"Kita akui menerima beberapa aduan berlaku kenaikan harga barang kawalan selepas PRU13, tetapi apabila diminta laporan lebih terperinci daripada pengadu mengenai lokasi dan barang apa bagi memudahkan pihaknya membuat pemantauan, tiada jawapan diberikan.

"Kami anggap itu hanyalah sekadar 'cubaan' untuk menyebarkan khabar angin sahaja supaya timbul suasana panik kepada orang ramai. Justeru itu, mohon kerjasama dari orang ramai dan pelbagai pihak agar tindakan dapat dilakukan," katanya.

 Beliau berkata, sehingga kini harga barang adalah kekal seperti sebelumnya dan berharap orang ramai jangan mudah percaya dengan sebarang khabar angin yang semakin canggih disebarkan terutama di laman sosial.

Menurutnya, tindakan akan diambil mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 ke atas mana-mana pihak yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan.

Katanya, pengguna boleh membuat aduan kepada pihaknya menerusi pejabat cawangan atau menelefon 1MOCC melalui talian 03-8000 8000 atau menerusi e-talian di http://e-aduan.kpdnkk.gov.my jika terdapat peniaga yang menaikkan harga.