Halaman

27 June 2013

PKJM dijangka dapat sambutan

Oleh: Suriati Ali 

Lebih 20,000 pengunjung dijangka hadir pada Program Karnival Jualan 1Malaysia (PKJM), di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu yang berlangsung selama empat hari dan berakhir 30 Jun ini.

 Terdapat 48 gerai pameran dan jualan disediakan yang melibatkan usahawan dari pelbagai negeri iaitu, Pahang, Kelantan, Melaka, Pulau Pinang, Johor dan Selangor.

 PKJM sebagai wardah untuk menyebarkan maklumat , selain memupuk budaya keusahawanan di kalangan masyarakat setempat, terutama bagi mereka yang berminat dalam bidang itu pada masa kelak.

Ketua Eksekutif Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia, Dato’ Hafsah Hashim, berkata minggu PKJM mempamer dan memperkenalkan produk serta perkhidmatan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) selain mampu memupuk kesedaran lebih meluas lagi di kalangan orang ramai.

 “Dengan adanya program seumpama ini. Ia mampu menyediakan akses yang lebih meluas terhadap kemudahan yang disediakan oleh pelbagai pihak kepada IKS, termasuk berkaitan bantuan kewaan dan pembiayaan.

 “Pihak kami yakin, masih banyak lagi usaha yang boleh dibuat bagi membantu usahawan Terengganu melebarkjan sayap perniagaan masing-masing, bukan sekadar sumber pendapatan bulanan,” katanya ketika berucap pada majlis itu, semalam

. Dato’ Hafsah berkata, sebagai mengiktiraf pentingnya sumbanagan mereka dalam pembangunan serta kemajuan ekonomi, sambutan PKJM dirangka dan diadakan serentak di seluruh negara bermula tahun lepas.

“Pendekatan itu mampu memberi peluang kepada usahawan menonjolkan produk ke pasaran lebih terbuka, bukan saja di peringkat kampung atau kenalan dan saudara,” katanya .

.