Halaman

19 June 2013

Sidang DUN: Ramai pihak akur keupayaan Terengganu di bidang sukan

YB MOHD MAHDI
Oleh: Aida Abd Rahman

Ramai pihak sudah menghormati prestasi dan kebangkitan pasukan Terengganu di pelbagai acara sukan, berbanding sebelum ini mereka secara terbuka memperlekehkan keupayaan negeri ini apabila bersaing di sebarang pertandingan.

YB Mohd Mahdi Musa (BN-Kota Putera), berkata keprihatinan dan tumpuan khusus kerajaan negeri terhadap pembangunan sukan memberi hasil yang membanggakan semua pihak khususnya rakyat tanpa mengira latar politik dan profesional.

 “Jika sebelum ini sebut sahaja, Terengganu dalam bidang sukan, sama ada Sukan Malaysia (Sukma), pertandingan bola sepak, kalau peringkat kebangsaan pihak lawan yang mahu menetang pasukan Terengganu, sebelum ini berkata `boleh makan’ dah (Terengganu) 3-0.

“Bagaimanapun oleh kerana langkah yang dilaksanakan kerajaan negeri sehingga kini, kita melihat Sukma khususnya, berjaya menjuarai kejohanan itu empat kali berturut-turut . Malah, Insya-Allah tahun ini kita juga akan menjuarai Sukma sekali lagi,” katanya ketika berbahas di persidangan DUN, hari ini.

YB Mohd Mahdi berkata, perkembangan yang sama juga dalam acara bola sepak berikutan ramai peminat sukan itu di seluruh tanah air sebelum ini melabelkan Terengganu sebagai pasukan`cap ayam’ (pasukan lemah), sudah mula mengakui prestasi baik pasukan tempatan itu.

atanya, Terengganu pernah menjuarai Piala FA 2011 dan hampir-hampir meraikan kejayaan bergandapada perlawanan final piala yang sama tahun lalu, selain melangkah ke perlawanan separuh akhir piala itu, baru-baru ini.

Selain itu, menurutnya Terengganu juga sudah melahirkan ramai pelumba basikal bertaraf dunia yang jelas membuktikan komitmen kerajaan negeri bagi meneruskan kesinambungan kemajuan sukan sehingga ke persada antarabangsa.

Sementara itu, beliau juga memgingatkan semua Adun jika mahu menjadi orang yang positif haruslah bersama orang yang positif serta berfikiran positif.

Bagaimanapun, beliau tidak pasti pembangkang berada di pihak mana kerana golongan itu seakan-akan sengaja tidak mahu melihat setiap kejayaan dan kebaikan yang sudah dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional selama ini.

 “Apa yang dilakukan kerajaan terlalu banyak, seakan peribahasa berkata, gajah di depan mata tidak dapat lihat, tetapi kuman di sebarang lautan selalu dilihat,’. Inilah yang selalu terbawa-bawa di kalangan pembangkang,” katanya.