Halaman

19 June 2013

Sidang DUN: Pelbagai bantuan tetap diteruskan-MB

Oleh: Suriati Ali

 Kerajaan negeri meminta rakyat, terutama kurang berkemampuan tidak perlu risau kerana pelbagai bantuan akan diteruskan walaupun Barisan Nasional (BN) memperoleh kemenangan tipis.pada Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) lalu.

 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said ketika menjawab soalan Iskandar Jaafar (Jabi-BN), berkata kerajaan Terengganu akan meneruskan pelbagai bantuan seperti Dana Raya, Dana Remaja, Bantuan Perubatan, Dana Tabung Kronik, Bantuan Atap Biru dan sebagainya.

 “Katanya, sebagai kerajaan yang bersikap cakna, prihatin dan bertanggungjawab, setiap janji akan dikotakan, walaupun terpaksa berdepan dengan fitnah pembangkang dan tohmohan.

“Bantuan-bantuan itu akan diagih secara berperingkat-peringkat bergantung kepada kesesuaian masa,” katanya.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu, sikap rakyat pelbagai ragam, bagi mereka yang tidak kenang budi, bagi emas seketul pun, tetap tidak berterima kasih.

 “Bagi orang yang berbudi bahasa pula , agih biskut sekeping pun tetap berterima kasih kerana mereka tahu menghargai setiap pemberian,” katanya ketika menjawab soalan tambahan YB Iskandar,” katanya.

 Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, Kerajaan negeri memperuntukkan lebih RM2 juta setahun menerusi skim kebajikan sosial perubatan bagi membantu rakyat yang tidak berkemampuan membiayai rawatan.

 “Antara peralatan yang disediakan bagi manfaat pesakit termasuk kaki palsu, mesin oksigen, implant, lampin pakai buang, bekalan susu khas yang melibatkan jumlah perbelanjaan yang cukup besar.

 “Kita juga banyak berbelanja bagi membiayai rawatan pesakit kronik dan penyakit tertentu yang bukan terhad kepada kebajikan sosial perubatan sahaja.

 “Jika peruntukan ini masih tidak mencukupi, kerajaan sudi menambah peruntukan, semata-mata mahu rakyat hidup selesa dan sihat,” katanya.