Halaman

21 July 2013

4834 golongan kurang bernasib baik terima sumbangan Tabung Amanah Masyarakat Ketengah

Oleh: Noraini Jusoh
Gambar: Farah Farina Mohmad Zali

Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) mewujudkan Tabung Amanah Masyarakat Ketengah pada tahun 2004 bagi membantu golongan kurang bernasib baik dalam wilayah Ketengah.

Pengurus Besarnya Wan Mat Amin Wan Daud (gambar) berkata, untuk tahun ini seramai 4834 orang menerima sumbangan menerusi Tabung Amanah Masyarakat Ketengah dengan anggaran perbelanjaan keseluruhan sebanyak RM893,380.

"Setiap seorang Ketua Isi Rumah miskin akan menerima sumbangan wang tunai sebanyak RM300 yang melibatkan 1444 penerima.

Seramai 312 pesakit melarat dan Orang Kelainan Upaya (OKU) dalam wilayah Ketengah pula akan menerima sumbangan wang tunai sebanyak RM300 dan hamper barangan makanan bernilai RM100 setiap seorang.

"Manakala seramai 2764 pelajar miskin akan mendapat sumbangan kewangan bagi melanjutkan pelajaran mengikut tahap pengajian masing-masing iaitu Ijazah sebanyak RM250, Diploma (RM200) dan Sijil (RM100).

"Bagi 314 orang penghuni Rumah Ehsan Bandar Al Muktafi Billah Shah (AMBS) akan diberikan wang tunai sebanyak RM150 beserta hamper.” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Majlis Berbuka Puasa Ketengah Bersama Media di Primula Beach Hotel, baru-baru ini.

Katanya, kesemua sumbangan ini akan disalurkan kepada penerima yang telah dikenal pasti dalam tujuh Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam wilayah Ketengah pada bulan Ramadan ini.Bantuan pertama telah diserahkan kepada penerima DUN Air Putih pada 18 Julai lalu.

Katanya, tahun ini merupakan tahun kedua Ketengah melaksanakan program sebegini yang bertujuan membantu meringankan beban kewangan penduduk miskin dan memerlukan dalam wilayah Ketengah.