Halaman

11 July 2013

BUDAYA MAKAN ‘CCOLEK’

Lapor Ruslan Rahman dari Kuala Besut:

 Budaya ‘makan ccolek’ selepas waktu berbuka puasa adalah suatu amalan masyarakat daerah Besut.
 Makanan jenis asam buah yang disediakan selepas menikmati juadah berbuka puasa adalah dipercayai boleh membuka selera makan dan menambah keakraban hubungan di antara satu sama lain kerana biasanya ‘makan cclolek’ itu melibatkan makan secara berkumpulan atau di Besut di sebut sebagai
 ‘ makan ssaing”.
  Biasanya ‘makan ccolek’ itu diadakan selepas menunaikan waktu solat Maghrib sementara menunggu waktu Isya’ ataupun selepas selesai solat terawih.
 Tidak ketinggalan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan Menteri Pendidikan II Malaysia, Dato’ Seri Idris Jusoh dan ditemani beberapa pemimpin lain turut ‘makan ccolek” selepas berbuka puasa di Pejabat Penyelaras Dun Kuala Besut malam tadi.
 Sebaik selesai berbuka dan solat Maghrib berjemaah, sementara menunggu waktu Isya’ mereka berdua menikmati ‘makan ccolek’ di samping mengambil peluang untuk berbincang strategi dan pendekatan bagi memasitkan BN memenangi PRK Kuala Besut.
  Sebelum itu mereka telah mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua cawangan Umno dan pimpinan utama masyrakat Kuala Besut, berbuka puasa dan solat Magrib berjemaah di Kampung Nail.
 Turut sama ialah Adun Jertih, YB Pehemi Yusof, Adun Kota Putera YB "Abe Adi" dan bekas Adun Kuala Besut, yang pernah berkhidmat 20 tahun di Dun berkenaan, Dato' Wan Zakaria Abdul Rahman (1979-1999).