Halaman

28 July 2013

Bukan semua kesalahan internet bawah SKMM

Oleh: Aida Abd Rahman

Tidak semua kesalahan di atas platform internet itu di bawah tindakan SKMM (Suruhunjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia), kata Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia,Dato’ Jailani Johari.

“Macam kes syiah, yang sepatutnya bertindak Jabatan Agama Islam, kalau macam kes yang disebarkan melalui internet semalam melibatkan kantin sekolah di bawah jabatan pelajaran atau jabatan kesihatan, macam kes Alvin dan Vivian itu tindakan SKMM, polis dan sebagainya.

“Terpulang kepada agensi itu kerana internet hanya sebagai medium, pengantara, platform, begitu juga akhbar arus perdana, kenapa kita tidak suruh pihak berkaitan ambil tindakan..jadi dia punya perbandingan begitulah,” katanya kepada pemberita sempena program `Happy Iftar Ramadhan Bersama Perkaya dan Media, di Hotel Primula, Kuala Terengganu, kelmarin.

Turut hadir Yang Dipertua Perkaya, Dato’ Tengku Mahmud Mansur, Ketua Perhubungan Strategik Digi Telecommunication Sdn Bhd, Encik Roslan Rosli dan Presiden Kelab Wartawan Terengganu (Kawat), Encik Ayob Mamat.

Dato’ Jailani berkata, orang awam perlu mempunyai kawalan kendiri dalam menangani laman sosial seperti blog dan Facebook yang tidak sihat dengan memadamkannya sendiri dan jika gagal boleh melaporkan kepada SKMM sebagai badan kawal selia untuk memadamkannya.

“SKMM akan bertindak bersama agensi berkaitan kes berkenaan jika Alvin dan Vivian, bersama polis, kalau elibatkan kesihatan bersama Kementerian Kesihatan.

 “Ada juga kes yang mana SKMM menerima arahan bersurat daripda pihak berkaitan supaya mengeluarkan blog atau Facebook terbabit,” katanya.