Halaman

21 July 2013

DUA PERKARA BESAR PERJUANGAN TENGKU ZAIHAN SEWAKTU MENJADI JURUTERA JPS MENCAPAI KEJAYAAN


Oleh: Ruslan Abdul Rahman

 Apabila Timbalan Perdana Menteri,Tan Sri Muhyiddin Mohd.Yassin mengumumkan kerajaan pusat bersetuju membina Empangan Baru, Lowvier untuk membolehkan sumber air kepada para petani Kg Pengkalan Nangka, Kuala Besut dan sekitarnya, beerti ia merealisasikan cita-cita dan perjuangan calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman sewaktu menjadi Jurutera JPS Daerah Besut selama kira-kira 4 tahun.
  Projek Empangan di Pengkalan Nangka, yang merupakan sumber air utama kepada 900 hektar kawasan padi itu, dijangka berkeupayaan meningkatkan pengeluaran padi daripada 4 metrik tan kepada 5.5 metrik tan melalui penanaman padi dua kali setahun.
 Ia akan memberi faedah kepada pengusaha-pengusaha penanaman padi di Tok Saboh, Kg Nangka, Kg Bharu dan Gong Manok di dalam Dun Kuala Besut.
   Tan Sri Muhyiddin ketika berucap pada program himpunan warga nelayan dan peladang di Dataran Kuala Besut di sini sebentar tadi (20 Julai, jam 3 petang) berkata pembelaan yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional (BN) itu adalah satu ibadah.
  "Segala yang dilakukan ini adalah digalakkan untuk kita dan ia tidak bercanggah dengan agama kita," katanya. Calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman bekas Jurutera JPS Daerah Besut telah berjuang untuk projek itu,kini perjuangannya mula menjadi kenyataan.
 Begitu juga perjuangannya untuk muara sungai baru di Kuala Besut yang menelan belanja RM250 juta juga telah menjadi kenyataan berikutan persetujuan Perdana Menteri meluluskan projek untuk faedah nelayan itu.  Tengku Zaihan sewaktu menjadi Jurutera Daerah Besut telah bersama membuat kajian dan cadangan pembinaan kuala baru dan benteng pemecah ombak itu. Tengku Zaihan berkata, beliau amat bersyukur dan berterima kasih di atas kelulusan kedua-dua projek tersebut oleh kerajaan BN
.