Halaman

06 July 2013

Jawatankuasa KRT Bandar Jertih lawat Vietnam


Bergambar kenangan di hadapan General Post Office

Oleh: Mohammad Ishak 

Peninggalan sejarah kesan pemerangan di Vietnam mendorong jawatankuasa Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Bandar Jertih memilih negara itu sebagai destinasi pilihan lawatan ke luar negara.

Lawatan empat hari tiga malam yang disertai 16 ahli jawatankuasa itu juga mencatat sejarah kerana ia KRT pertama di negeri Terengganu ke negara berkenaan.

Setiausahanya, Abd Aziz Hassan berkata, paling membanggakan pihaknya sepanjang tempoh lawatan itu ia disertai jawatankuasa pelbagai kaum melawat pelbagai tempat menarik dan bersejarah yan g boleh dijadikan pengalaman berfaedah.

Katanya, KRT berkenaan juga berusaha sendiri untuk menganjurkan program lawatan kebudayaan itu tanpa menggunakan peruntukan kerajaan.

Menurutnya, antara tempat menarik yang dikunjungi rombongan ialah Pejabat Pos Besar, Saigon Squre, Muslim Mosgue, War Crim Museum, Dong Khoi Street dan Binn Tay Market.

Beliau berkata, pihak KRT itu mengambil masa dua tahun untuk mencari sumber kewangan sendiri bagi membiayai kos lawatan berkenaan yang akhirnya mencapai kejayaan.

Katanya, lawatan itu walaupun singkat tetapi ia banyak memberi pengalaman berguna kepada peserta terutama mengenali budaya hidup poenduduk di negara yang pernah mengalami peperangan itu.