Halaman

06 July 2013

MB lawat mangsa dera

Oleh: Suriati Ali

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said menyifatkan suspek kes penderaan tiga adik-beradik yang berlaku di Perumahan Gong Badak, Kuala Terengganu, sebagai kejam dan tidak berhati perut.



Suspek yang juga pasangan suami isteri bukan saja bertindak memukul, mencucuh puntung rokok, menjirus air panas, mengurung, membiarkan kelaparan selama beberapa hari malah pernah mengantung mangsa yang berusia 7 tahun atau dikenali `Haikal’ di kipas syiling.

 Ketiga-tiga mangsa, termasuk berusia lima dan dua tahun lima bulan itu dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah, kini dilaporkan stabil. Hanya Haikal terpaksa menjalani beberapa lagi pembedahan bagi menampal kulit tapak kaki yang dijirus air panas.

Menteri Besar yang melawat mangsa hari ini, berkata manusia normal tidak sepatutnya melakukan perbuatan itu, apatah lagi ia melibatkan kanak-kanak yang masih memerlukan belaian manja keluarga.

Katanya, kebiasaanya kes penderaan mudah berlaku akibat sikap seseorang individu itu yang tidak mempunyai hati perut, apatah lagi jika terlibat dengan kes penyalahangunaan dadah..

 “Mereka sudah tidak boleh menilai mana yang baik atau buruk, sebelum melakukan sesuatu tindakan.

 “Seperti kes ini, kita tidak tahu bagaimana mahu menyifatkan perangai suspek yang sememangnya tidak berhati perut, sanggup mendera anak darah daging sendiri, mengikat, menjirus air panas, mengantung mangsa di kipas dan membiarkan anak itu kelaparan.

 “Jika mempunyai sifat kasih sayang dan berperikemanusiaan, mereka tidak akan bertindak kejam sebaliknya mendidik dan membelai dengan penuh kasiuh sayang,” katanya .

 . Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas melawat mangsa bersama isteri To’ Puan Hajah Norliza Mahmud di Hospital Sultanah Nur Zahirah, hari ini.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu jiran perlu memainkan peranan penting dalam kes sebegini, jika mengetahui perkara pelik berlaku di sekeliling, usah tangguh untuk melaporkan kepada pihak berkuasa supaya tidak menjadi parah dan serius.

 “Kerajaan negeri akan menghulurkan bantuan yang diperlukan mangsa sepanjang menjalani rawatan di hospital itu,”katanya.

Dalam akhbar tempatan sebelum ini melaporkan, pasangan suami isteri yang merupakan suspek kes dera tiga orang kanak-kanak berusia tujuh, lima dan dua tahun lima bulan di Gong Badak dekat sini dikenakan penjara selama 13 tahun (suami) dan 10 tahun (Isteri) akibat kejadian itu

Perintah reman itu dikeluarkan di hadapan Pendaftar Mahkamah, Rosli Ahmad di Mahkamah Kuala Terengganu, baru-baru ini. Kedua-dua mereka disiasat mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-kanak 2001 dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara dan juga dikenakan sebatan

. Beberapa hari lalu, lelaki berusia berusia 25 tahun itu ditahan bersama isterinya berusia 28 tahun di sebuah rumah kos rendah di Gong Badak dekat sini, tidak jauh dari kediaman yang mereka sewa, kira-kira pukul 12 tengah hari.

 Kedua-dua mereka yang dipercayai positif dadah jenis methampethamine itu dipercayai cuba melarikan diri bersama dua lagi kanak-kanak berusia lima dan dua tahun lima bulan.

Suspek yang bekerja sebagai buruh itu dipercayai mendera abang kepada dua kanak-kanak tersebut sehingga kritikal sebelum ditemui dalam keadaan tidak bermaya dan kelaparan di rumah

. Mangsa turut mengalami kecederaan seperti dicucuh puntung rokok, dipukul, kesan melecur disimbah air panas serta lebam di bahagian mata.

Bagaimanapun, kanak-kanak itu berjaya diselamatkan sepasukan anggota polis dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kira-kira pukul 5 petang hasil maklumat jiran yang terkejut melihatkan keadaan mangsa.