Halaman

01 July 2013

Pas, pakatan pembangkang bersandiwara lagi?

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Ramai yang terkejut dengan kenyataan Setiausaha Agung Pas, Dato’ Mustafa Ali, yang tiba-tiba membuat kenyataan parti itu akan meneliti cadangan untuk memboikot Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut.

Bagaimanapun, bagi mereka yang telah masak dengan mainan politik parti-parti pembangkang hanya mampu tersenyum apabila membaca kenyataan tersebut seperti yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia hari ini.

Sudah banyak kali rakyat negara ini ditipu dengan mainan dan sandiwara politik Pas dan konco-konconya dalam Pakatan Rakyat (PR).

Mengikut kenyataan itu, pemimpin Pas yang pernah dikaitkan dengan video lucah yang disebarkan sewaktu kempen Pilihan Raya Umum (PRU-13) lalu, menyatakan pihaknya akan meneliti cadangan Setiausaha Agung DAP. Lim Guan Eng, yang sebelum ini mencadangkan agar Pas memboikot PRK DUN Kuala besut berikutan isu dakwa kekal dalam PRU-13 yang didakwanya tidak ditangani oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Mustafa berkata, apa-apa keputusan mengenai perkara itu perlu dibincangkan dalam mesyuarat Maljis Presiden Pakatan Pembangkang.

Pemerhati politik berpendapat jika Pas mahu memboikot PRK kali ini, amat baik sekali terutama jika ia diadakan pada bulan puasa.

 Jika Pas meletakkan calonnya untuk bertanding, sudah pasti kesucian bulan Ramadan akan tercemar dengan fitnah dan maki hamun terhadap pemimpin Barisan Nasional (BN) seperti yang berlaku dalam kempen-kempen pilihan raya pembangkang sebelum ini.

Lebih baik pemimpin Pas mengimrahkan masjid-masjid dan surau di seluruh Terengganu daripada mereka berada di pentas ceramah untuk membuat fitnah dan memaki hamun pemimpin BN.

Dari segi sudut lain, SPR juga boleh menjimatkan wang rakyat kerana tidak perlu mengadakan PRK bagi memilih wakil rakyat baru. Jika dikaji keputusan PRU13 yang memberi kelebihan majoriti 2,434 undi kepada calon BN,

Alahyarham Dr A Rahman Mokhtar, Pas atau parti pembangkang lain tidak perlu lagi bertanding kerana penduduk tempatan secara jelas menunjukkan bahawa mereka mahukan BN mewakili DUN berkenaan.

Jika pembangkang betul-betul ‘gentleman’, mereka pasti akan malu untuk menawarkan diri bertanding lagi di kawasan itu kerana PRU13 masih baru lagi dan sokongan rakyat terhadap BN tidak akan berubah!