Halaman

17 July 2013

Penduduk DUN Kuala Besut amat beruntung


Tan Sri Muhyiddin bersalaman dengan Che Ku Abd Rahman (ayah calon BN Tengku Zaihan)

Oleh: Mohammad Ishak 

Hasrat pembangkang untuk memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, semakin tipis kerana Barisan Nasional (BN) kini dilihat menguasai sepenuhnya setiap program yang diadakan apabila mendapat sambutan daripada orang ramai.

Meskipun berada dalam suasana bulan puasa tetapi rasa penat dan letih penyokong BN masih mampu menghadapi cabaran kerana masing-masing bersemangat untuk membantu calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman mengekalkan kerusi tradisi milik BN itu.

Bermula pada waktu berbuka dan tarawih penyokong kedua-dua parti mengisi ruang pada majlis berbuka puasa, menyertai solat tarawih dan diakhiri dengan ceramah oleh pemimpin parti masing-masing.

Sempena Ramadan tahun ini surau dan masjid kelihatan berfungsi sebagai pusat kegiatan pemimpin dan masyarakat bertemju sambil mengerjakan ibadah.

Selepas masuk hari kenam berkempen tiadak ada sebarang kejadian tidak diingini berlaku dan kedua-dua penyokong parti semenangnya menghormati bulan Ramadan.

Ketua Polis Terengganu, Dato’ Jamshah Mustapa sehinggi ini berpuas hati dengan keselamatan di kawasan DUN Kuala Besut walaupun jumlah kehadiran pemimpin dan penyokong parti politik sering bertambah menjelang hari pembuangan undi pada 24 Julai ini.

Bagi mempastikan keselamatan pengundi terjamin Polis Diraja Malaysia (PDRM) menempatkan 3,000 anggota pelbagai pangkat dan jumlah itu tidak akan ditambah.

Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut semenagnya memberi banyak manfaat kepada 22,700 penduduk kawasan berkenaan kerana kerajaan BN akan melaksanakan pelbagai projek pembangunan untuk mereka.

Kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin untuk tiga kali berturut-turut sejak pengumuman calon bermula meyakinkan penduduk dengan janji-jangi yang dibuat oleh pemimpin BN.

Malah pembangkag juga turut membuat janji untuk mengubah nasib penduduk Kuala Besut yang sebahagian besarnya nelayan jika parti pembangkang menang pada PRK itu.

Walaupun BN sudah mendahului dan mengotakan janji apabila pelbagai projek pembangunan untuk rakyat akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat menyababkan pembangkang tersentak dengan strategi BN yang nyata menarik sokongan pengundi di DUN Kuala Besut.