Halaman

01 July 2013

Pesta pantai dapat sambutan orang ramai

Oleh: Suriati Ali

 Kerajaan negeri berusaha mengembalikan kehebatan acara Pesta Pantai Terengganu pada zaman 70-an untuk diselami penduduk masa kini dengan memperkenalkan konsep `melestarikan budaya silam sebagai produk pelancongan’.

 Pada awal 70-an hingga akhir 70-an lalu, sebaik pesawah selesai membanting tulang di sawah, mereka akan berkumpul dan berehat di pondok-pondok yang dibina di tepi pantai bagi menikmati panorama indah sambil berhibur dengan permainan tradisi.

 Selari dengan peredaran masa, aktiviti seumpama itu dihidupkan semula selepas sekian lama menyepi dengan memperkenalkan kesenian dari seluruh daerah untuk ditatapi penduduk seluruh Terengganu.

 Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan negeri Dato’ Mohd Jidin Shafie, berkata program itu menjadi satu produk pelancongan negeri yang mampu menggamit kehadiran pelancongan tempatan dan luar negara.

“Pada masa sama menjadi tulang belakang ekonomi, sumber pendapatan kepada Terengganu, selain menambah sumber pendapatan enduduk setempat,” katanya ketika berucap pada Majis Perasmian Pesta Pantai, di Pantai Teluk Ketapang, Kuala Terengganu, malam kelmarin.

Pesta Pantai selama empat hari mulai Khamis lepas itu dipenuhi pelbagai acara kesenian, tradisi dan warisan seperti permainan sukan rakyat, kraftangan, makanan tradisional dan persembahan kebudayaan Terengganu.

Ia bukan sahaja dapat mempromosikan lagi pantai peranginan berkenaan, malah turut mendapat sambutan baik masyarakat setempat. Pemilihan pantai peranginan cukup sinonim dengan produk Ikan Celup Tepung (ICT) itu juga dilihat turut membantu meningkatkan ekonomi masyarakat setempat di samping berpeluang menonjolkan keunikan yang terdapat di situ.

 Malah, konsep penduduk tinggal di dalam rumah sementara yang dibina menggunakan daun nipah juga memberi keunikan tersendiri serta memberi pendedahan kepada generasi muda mengenai aktiviti menjadi warisan sejak sekian lama itu.

 Dato’ Mihd Jidin, berkata program mempunyai lambang dan identiti tersendiri itu perlu diteruskan pada masa akan datang. “Pesta Pantai akan dijadikan acara tahunan kalendar pelancongan Terengganu sebagai tarikan baharu untuk pelancong dalam dan luar negara yang berkunjung ke negeri ini.

 “Langkah itu juga adalah untuk menghidupkan semula tradisi 'pesta main pantai' yang sinonim dengan masyarakat negeri ini suatu ketika dahulu,” katanya.