Halaman

07 July 2013

PPDNK pantau harga barang menjelang Ramadan

Oleh; Esah Abdullah 

Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan negeri (PPDNK) kerah 81 anggota penguatkuasaan di seluruh negeri ini bagi mempertingkatkan pemeriksaan dan membuat pemantauan yang aktif ke atas semua peringkat perniagaan iaitu pembekal, pengedar, pengimport, pemborong dan peruncit.

Pengarahnya, Mohd Shamsul Badrin Mohshin berkata, langkah penguatkuasaan ini bagi menangani isu harga barang keperluan dan persediaan menghadapi bulan ramadan dan musim perayaan Hari Raya Puasa.

“Trend harga dijangka akan berlaku apabila perbelanjaan pengguna bertambah menjelang bulan Ramadhan dan sambutan perayaan Hari Raya,” katanya kepada pemberita selepas Pelancaran Ops Harga 2013 di Pasar Besar Kedai Payang, semalam.

Katanya, tinjaun semalam kebanyakan peniaga meletakkan tanda harga, cuma ada perbezaan harga antara peniaga tetapi masih dalam harga normal memberi peluang para peniaga membuat pilihan

Beliau turut memberi amaran kepada para peniaga agar tidak menaikkan harga barang sempena Pilihan raya Kecil (PRK) Kuala Besut yang berdiadakan pada bulan Ramadan.

Katanya, walaupun belum menerima sebarang aduan berkaitan dengan kenaikan harga barang, tetapi pihaknya telahpun mengambil langkah proaktif dengan melakukan penguatkuasa bagi memantau harga barang.

 Menurutnya, pihaknya telah arahkan 15 penguatkuasa di sana untuk mematau harga dan juga memastikan barang yang dijual diletakkan tanda harga.

 “Amaran juga kepada para peniaga untuk tidak menaikkan harga barang secara mendadak. Sebab kita boleh, keluar notis dan peniaga perlu beri sebab. Kita juga akan kerah pegawai penguatkuasa dari daerah lain seramai 30 orang bagi membantu memantau harga barang di Kuala Besut sempena dengan PRK bermula selepas penamaan calon sehingga habis tempoh pilihanraya,” katanya.