Halaman

01 July 2013

Sukna mampu promosi TMT 2013

Oleh: Suriati Ali

 Pemilihan Terengganu sebagai tuan rumah Sukan Nasional (SUKNA) Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (JBPD) Semenanjung Malaysia bertepatan berikutan mampu mempromosi Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 kepada pihak luar.



 Penglibatan 700 warga JBPD membabitkan tujuh kontinjen pelbagai negeri sempena Sukna yang diadakan di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) bukan saja mampu melahirkan penjawat awam yang sihat malah dapat berkongsi pengalaman berkaitan keindahan pelbagai negeri.

 Ketua Pengarah JBPD Semenanjung Malaysia, Datuk Mohd Fadzil Mohd Khir berkata pihaknya berasa bangga kerana Terengganu dapat menjayakan SUKNA dengan cemerlang.


 “Dia tidak akan mensia-siakan kedatangannya bersama ratusan kakitangan lain ke Terengganu dengan meninjau beberapa destinasi menarik yang terdapat di negeri ini,” katanya ketika berucapa pada Majlis Penutup Sukna, malam tadi.

 Selain warga JPBD dari seluruh semenanjung termasuk Sabah, Urusetia Pusat Setempat (OSC) Pihak Berkuasa Tempatann dan ahli Pertubuhan Perancang Malaysia (MIP) juga menyertai SUKNA kali ini



 Pada kejohanan itu, Kontinjen Zon Tengah sekali lagi merangkul gelaran juara keseluruhan berturut-turut sejak dijalankan. Kejuaraan kali ke-16 itu adalah bukti kerjasama dan komitmen kontinjen berkenaan dalam melaksanakan latihan disamping menjadikan sukan sebagai aktiviti utama selepas tamat bekerja.

Ketua kontingen Zon Tengah, Rokibah Abdul Latif berkata kontinjen berkenaan sudah membuat persiapan lima bulan lebih awal sebelum menyertai SUKNA. "Selain mengadakan latihan tiga kali seminggu, kontinjen kami juga kerap mengadakan perlawanan sukan membabitkan setiap bahagian daripada JBPD Ibu Pejabat dan Selangor.

 "Malah kami juga kerap mengadakan perlawanan sukan persahabatan antara dua jabatan ini. Melaluinya, kami dapat memilih pemain yang berbakat dan dibawa bertanding ke SUKNA,"katanya.

enangan berturut-turut sejak SUKNA dijalankan. "Sukan adalah aktiviti riadah yang dilakukan pada waktu petang oleh kakitangan kami. "Namun, lima bulan sebelum bertanding, latihan sukan akan dijalankan lebih serius setiap jam 4.00 petang,"katanya