Halaman

19 July 2013

ZAIHAN ANAK TEMPATAN KUALA BESUT

Oleh: Kamarudin Mat Akib

“Sapo (siapa) kata dio bukan anak tempatan. Saya kenal dio lama doh…dia meme (memang) ore (orang) sini,” kata Abdul Rahman Mohmad, 73, salah seorang penduduk Kampung Pengkalan Atap, yang terletak di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut.

Katanya, dia dan seluruh penduduk kampung itu amat tersinggung apabila ada pihak yang membuat fitnah kononnya calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman, bukan anak jati Kuala Besut.

 “Dio bukan saja anak jati Kuala Besut, tapi banyak doh dia tabor jasa di sini…Tu belum jadi wakil rakyat lagi,” katanya merujuk kepada tugas Zaihan sebagai Jurutera Daerah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) yang bertanggungjawab mengurus dan memantau projek benteng pantai bagi mencegah hakisan yang dilaksanakan di kampung itu tidak berapa lama dulu.

Beliau dan penduduk kampung itu sangat berharap agar Tengku Zaihan menang PRK pada 24 Julai ini dan seterusnya menjadi wakil rakyat mereka.

“Mudah berurusan dengan ore yang doh lama kita kenal. Kita jugok tahu dia buleh buat kerja,” katanya ketika ditemui Teganukita selepas Tengku Zaihan mengunjungi rumahnya, semalam.

Katanya, bukan dia saja tetapi ramai penduduk di DUN Kuala Besut kesal dengan sikap pemimpin Pas yang suka membuat fitnah dan menyerang peribadi calon, termasuk pada bulan Ramadan yang mulia ini.

Abdul Rahman berkata, pemimpin BN silih berganti, ada berhenti dan ada yang pergi terlebih dahulu mengadap Ilahi.

Katanya, setiap yang hilang boleh diganti dan penduduk kampung itu yakin bahawa pemimpin BN yang bakal datang, tetap dengan visi yang sama – membantu menyelesaikan masalah penduduk.

 “Apa pun kata ore Pas, kami doh sepakat nok beri undi kepada Tengku Zaihan pada PRK Kuala Besut kali ini,” katanya yang sudah membuat keputusan nekad dan tidak berbelah bagi lagi.


#prk kuala besut