Halaman

12 August 2013

Bekas pelajar SMPM bertemu di Aidilfitri

Oleh: Aida Abd Rahman

Hari Raya Aidilfitri bukan sahaja menjadi medan merapatkan hubungan dan saling bermaafan, malah mempertemukan saudara dan sahabat handai yang sudah lama berjauhan akibat tuntutan kerjaya dan keluarga.

Beberapa bekas pelajar SMPM mengabadikan kenangan di rumah Cikgu Zaki pada hari raya ketiga
Bagi bekas pelajar Sekolah Menengah Padang Midin (SMPM) (1992-1996), Syawal kali ini lebih bermakna apabila dapat berkumpul di majlis rumah terbuka anjuran beberapa rakan dan juga bekas guru sekolah berkenaan.

Penyelaras program, Encik Ahmad Shamri Karim, berkata perjumpaan sebahagian bekas rakan SMPM itu terlaksana di rumah bekas guru, Encik Zaki Mohd Noor di Taman Setia, Durian Burung, Kuala Terengganu pada hari raya ketiga lalu, selain rumah beliau sendiri di Binjai Rendah, Marang dan rumah seorang lagi rakan, Puan Sakinah Muhamad, di Kampung Baru, Alor Jambu, Wakaf Tengah, pada hari raya kedua.

Pertemuan bermakna pada hari raya kedua di rumah Puan Sakinah (barisan depan, tiga dari kanan)
“Alhamdulillah, ramai juga rakan yang hadir dan dapat bersua-muka serta menyambung semula tali silaturahim yang sedia terjalin. Ada yang pertama kali berjumpa selepas 16 tahun tidak bersua sejak menamatkan alam persekolahan.

 “Sebenarnya, kecanggihan teknologi seperti Facebook, Whatsapp dan WeChat ini banyak juga memberi kebaikan kerana dapat mencari dan berhubung semula dengan rakan-rakan serta berjumpa di majlis rumah terbuka ini,” katanya.

Seorang bekas pelajar SMPM, Puan Azlinawati Salleh, berkata pertemuan di rumah bekas guru dan juga perjumpaan di beberapa rumah rakan banyak meninggalkan kenangan manis kepada mereka.

 “Bukan sahaja dapat berkongsi cerita dan kisah masing-masing, kami juga dapat mengeratkan hubungan yang sedia terjalin. Dengan memiliki ramai kawan , membuatkan hidup terasa lebih ceria dan banyak perkara boleh dikongsikan bersama.

 “Saya harap moga perjumpaan dapat diadakan lagi selepas ini, bukan hanya menunggu pada musim hari raya, malah hari cuti yang lain juga,” katanya.

Bekas pelajar SMPM bergambar kenangan di rumah Encik Shamri (tiga dari kanan) pada hari raya keempat
Sementara seorang lagi bekas pelajar SMPM, Encik Mohd Faizal Ismail, berkata pertemuan di beberapa majlis pada Aidilfitri kali ini amat bermakna dan paling manis sejak meninggalkan alam persekolahan 16 tahun lalu.

Katanya, semua rakan memiliki keluarga dan kerjaya dalam pelbagai bidang di sektor awam, swasta dan bekerja sendiri berjaya melapangkan masa menyertai perjumpaan yang diatur secara spontan sempena hari raya ini.

 “Seronok dan Alhamdulillah tuhan mempertemukan kami dengan ramai rakan-rakan lama. Moga selepas ini rakan-rakan yang jauh khususnya di luar Terengganu dan Semenanjung Malaysia juga dapat berkumpul bersama pada musim perayaan dan cuti yang panjang.

 “Hubungan rakan ini bukan sekadar berkongsi cerita suka dan gembira, malah menjadi tempat untuk menyelesaikan masalah dan kisah duka kita. Bagi kami, demikian nilai persahabatan sebenar,” katanya.