Halaman

05 August 2013

Bulan Ramadan, bulan rezeki

Oleh: Suriati Ali dan Aida Abd Rahman 
Gambar: Farah Farina Mohmad Zali (pelatih)

Puan Mariani
Bulan Ramadan boleh dibaratkan bulan rezeki atau bonus bagi golongan peniaga, terutama pengusaha makanan yang rata-ratanya mendapat pulangan berganda berbanding bulan biasa.

Tidak ketingggalan, bagi peniaga pulut panggang atau pulut lepa, Puan Mariani Omar,52 yang mengakui hakikat itu dan sememangnya ternanti-nanti bulan mulia it

u untuk mencari rezeki lebih buat keluarga.

Katanya, rezekinya amat murah setiap kali menjelang Ramadan kerana pada bulan biasa dia sambil dibantu anak Zulaika Mohammad 21, hanya menyediakan kira-kira 400 hingga 500 biji sehari.

Zulaikha membungkus pulut panggang sebelum dapat dijual kepada pelanggan
“Tiba saja bulan puasa permintaan itu sangat tinggi, dan jumlah biasa terpaksa digandakan menjadi 1,000 hingga 1,500 biji sehari.

“Kebanyakan mereka yang datang membeli adalah pelanggan tetap dan apa yang menariknya ada yang tinggal diluar Terengganu menempah terlebih dahulu sebelum mengambilnya apabila pulang ke kampung,” katanya yang ingin dikenali sebagai kak Ani.

 Dia yang mengusaha perniagaan itu sejak 20 tahun lalu, berkata selagi terdaya, perniagaan itu akan diteruskan kerana sayangkan resepi yang diperoleh daripada arwah ibu mertua dan kini diwarisi pula dua anaknya.

Katanya, dia tidak tahu sebab apa pulut panggang menarik perhatian pada bulan puasa, mungkin kerana baunya yang harum semerbak semasa dipanggang.

“Harga pulut panggang sekarang telah meningkat disebabkan bahan-bahan asasnya seperti santan kelapa, pulut, ikan dan daun pisang naik harga,”katanya.