Halaman

20 August 2013

Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional (JPNIN) Terengganu anjur Kempen Kibar Jalur Gemilang


Pengarah JPNIN,Terengganu, Burhanuddin Daud

Oleh: Mohammad Ishak 

Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Negeri Terengganu, meneruskan tradisi penganjuran Kempen Kibar Jalur Gemilang bagi menyemarakkan pembabitan komuniti setempat menyambut Hari Kemerdekaan Negara Ke 56 pada setiap tahun.

Program membabitkan penyertaan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) terpilih di seluruh negara itu juga sebahagian usaha jabatan menggalakkan pembabitan semua pihak khususnya KRT dalam meningkatkan semangat patriotik dan perpaduan dalam masyarakat.

Pengarah JPNIN Terengganu, Burhanuddin Daud berkata,pihaknya memilih 21 KRT dari seluruh negeri ini untuk menyertai pertandingan yang bermula dari 17 Ogos dan berakhir 17 September depan.

Katanya, satu majlis pelancaran kempen berkenaan akan diadakan di di Dataran Che Kundur,Lorong Haji Da,Kuala Terengganu, pada 24 Ogos ini.

Program dengan kerjasama Kerajaan Negeri Terengganu itu akan dirasmikan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup.

Menurutnya, jabatan memilih tiga KRT dari setiap daerah untuk menyertai pertandingan itu yang menawarkan wang tunai RM3,000 serta Piala Iringan dan Sijil Penghargaan kepada tempat pertama.

Manakala nab johan akan menerima RM2,000,piala iringan dan sijil penyertaan manakala tempat ketiga RM1,000 bersama piala iringan dan sijil penyertaan.

Selain itu,katanya, lima hadiah saguhati bernilai RM500 turut disediakan untuk lima KRT yang terpilih.

Sehubungan itu, beliau meminta kerjasama dan sokongan orang ramai yang tinggal di kawasan pentadbiran KRT terbabit supaya membabitkan diri dengan memasang jalur gemilang di rumah kediaman, premis perniagaan, bangunan pejabat dan jalan raya.