Halaman

31 August 2013

Lebih 20 tahun tabur bakti

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

SEKALIPUN hampir 30 tahun memegang jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kamajuan Kampung (JKKK) namun beliau tidak pernah jemu dengan pelbagai masalah orang ramai malah dia akan terus berkhidmat untuk penduduk kampungnya selagi diberi kepercayaan untuk memegang jawatan terpenting diperingkat kampung itu.

Azimi Ali, 58, dari Kampung Wakaf Catur, Batu Rakit, Kuala Terengganu akan rasa gembira apabila setiap permasaalahan penduduk kampungnya dapat di selesaikan dan beliau menganggap tugas membantu masyarakat setempat sudah menjadi sebati dalam jiwanya kerana sudah memegang jawatan itu selama lebih 20 tahun.

“Saya menjadi Pengerusi JKKK pada usia 35 tahun dan berkhidmat kepada tiga wakil rakyat termasuklah yang terbaru memenangi pilihanraya baru-baru ini iaitu YB Bazlan. Selama lebih 20 tahun itu, saya melalui pelbagai pengalaman pahit dan manis dengan tugas saya itu,” katanya.

Azimi berkata, pengalaman paling manis baginya ialah apabila berjaya membantu penduduk untuk mendapatkan geran tanan kebun durian seluas 80 ekar pada tahun lalu selepas berusaha mendapatkannya selama enam tahun.

“Selama enam tahun saya berusaha untuk mendapatkan geran tanah itu dan akhirnya pada tahun lalu, usaha saya tidak sia-sia kerana mereka semua dapat hak milik tanah itu dan saya akan cuba menyelesaikan beberapa lagi masalah penduduk antara ialah ialah masalah perparitan untuk tanaman pada dan insya Allah ia akan diselesaikan,” katanya.

Azimi sedang meneliti borang permohonan di rumahnya di Kampung Wakaf Catur.


Azimi yang menjadi ahli ketika berusia 20 tahun itu, berkata, apa yang penting dalam tugas sebagai Pengerusi JKKK ialah keikhlasan dan kejujuran tanpa memikirkan kepentingan peribadi serta sentiasa berdampingan dengan penduduk .

“Saya akan rasa gembira apabila apabila penduduk tiada masalah yang wajar dan dengan mendampingi rapat dengan penduduk, mereka tidak rasa segan untuk menyampaikan permasalahan mereka kapada saya kerana saya adalah wakil kepada kepada wakil rakyat yang mempunyai tugas yang lebih besar,” katanya.

Azimi mula memegang jawatan dalam UMNO ialah sebagai Timbalan Ketua Cawangan pada usia 20 tahun selama lima tahun dan jawatan Ketua Cawangan juga selama lima tahun pada usia 25 sehingga sebelum menjawat jawatan Pengerusi JKKK pada usia 25 tahun.

“Selagi saya sihat dan disukai penduduk, selagi itulah saya akan terus pegang jawatan ini kerana tugas ini sudah sebati dalam jiwa saya,” katanya yang pernah memenangi anugerah JKKK cemerlang 2006 itu.