Halaman

28 August 2013

MASJID SUNGAI TONG INDAH DAN BERSIH

Teks dan gambar oleh Aminudin Ismail.

Pemandangan indah Masjid Sungai Tong, Setiu. KEDUDUKANYA di tepi jalan utama Kuala Terengganu ke Kota Baharu menjadikan masjid Sungai Tong, Setiu sebagai tempat persinggahan penguna jalan raya itu samada untuk menunaikan solat atau berehat bersama keluarga.

 Masjid yang dibina kerajaan Barisan Nasional dan siap sepenuhnya Januari lalu itu, adalah sebuah masjid yang sesuai sebagai tempat beribadat dan berehat kerana lokasinya yang mudah dilihat kerana berada di tempat agak tinggi serta suasana masjid yang indah, bersih dan mendamaikan.

Terletak berhampiran Pekan Sungai Tong, masjid yang terletak di atas tanah berkeluasan kira-kira 0.5 hektar itu bukan sahaja menjadi tempat beribadah bagi penduduk setempat dan musafir tetapi dijadikan tempat beberapa aktiviti keagamaan bagi daerah Setiu antaranya musabaqah Al-Quran peringkat daerah Setiu.

Pembinaan masjid itu banyak memberi manfaat kepada penduduk setempat kerana ia boleh memuatkan lebih ramai jemaah berbanding masjid lama terutamanya bagi menampung jemaah yang menunaikan sembahyang jumaat dan sembahyang hari raya.

Bahagian dalaman masjid yang bersih dan indah
Keadaan dalaman dan luaran masjid yang bersih dan indah menjadikan kebanyakan penguna jalanraya Kuala Terengganu- Kota Bharu memilih masjid itu untuk berhenti solat atau beristirehat selepas penat memandu.

Iman masjid itu, Baharom Yassin berkata, terdapat seorang iman dan dua bilal bertugas di masjid itu manakala syarahan agama diadakan setiap empat kali seminggu oleh beliau ataupun penceramah jemputan.

“Selain itu, kita juga ada mengadakan beberapa program keagamaan untuk jemaah setempat serta kelas mengaji Quran,” katanya.

Semoga masjid yang indah dan besar yang dibina kerajaan itu akan dimanfaat sebaik mungkin oleh orang-ramai terutamanya untuk menunaikan solat berjemaah serta sebagai tempat untuk melakukan ibadat lain.