Halaman

28 August 2013

PBKP baru beri keselesaan

 Oleh: Suriati Ali dan Aida Abd Rahman

 Langkah kerajaan Terengganu untuk membina Pasar Besar Kedai Payang (PBKP) baru bagi menggantikan pasar lama di pusat bandar raya ini mampu memberikan imej terkini dengan penyediaan kemudahan dan suasana lebih selesa bagi peniaga dan pengunjung.

 Sangat wajar lokasi membeli-belah tumpuan pelancong itu dibangunkan semula dan dengan tarikan itu kelak dapat meningkatkan lagi pendapatan para peniaga.

 Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, Dato' Adzlan Dagang, berkata pembinaan PBKP baru adalah untuk keselesaan serta kebaikan peniaga dan pengunjung pasar terbabit dan bukannya untuk menyusahkan rakyat.

Katanya, mereka perlu faham dengan perubahan akan akan dilaksanakan, yang pastinya untuk kebaikan bersama.

“Saya tidak faham dengan sesetengah pihak yang mahu bangunan lama PBKP dikekalkan sebagai warisan kerana bangunan tersebut sudah uzur dan sudah tiba masanya dilakukan pembaharuan.

 "Pada masa sama kecewa apabila kerajaan hendak buat pembangunan yang lebih baik dan lebih selesa untuk rakyat tetapi timbul pelbagai persepsi negatif dari mereka yang tidak berpuas hati,” katanya kepada pemberita pada Majlis Jamuan Raya Bersama Warga Kota di Taman Awam, Batu Burok, Kuala Terengganu, hari ni.

 Lebih 5,000 penduduk pelbagai lapisan masyarakat hadir menjamu pelbagai hidangan, termasuk nasi dagang, nasi minyak, sate, nasi himpit, ketupat, lemang, tapai dan pelbagai menu yang menyelerakan.

 Datuk Bandar turut memberitahu, pihak kami banyak menerima runggutan daripada pelanggan dan pelancong, yang menyatakan pasar itu terlalu sempit dan panas, seolah-olah tempat `sauna’ terutama apabila menerima kunjungan ratusan pengunjung sewaktu musim cuti sekolah dan am.

 “Mereka terpaksa berhimpit antara satu sama lain untuk membeli pelbagai barangan, keadaan itu nyata merimaskan orang ramai , “ katanya

 Katanya, pembinaan PBKP baru yang dilengkapi eskalator, pendingin hawa serta tempat meletak kenderaan sebanyak 400 unit akan memberi keselesaan kepada orang ramai yang mengunjungi pasar ini.

 "Perancangan yang teliti telah dilakukan untuk kebaikan semua pihak dan bagi sesiapa yang tidak bersetuju dengan pembangunan ini terutamanya peniaga mereka boleh keluar,” katanya.