Halaman

09 August 2013

Seramai 203 atlet Sukma terima insentif

Oleh: Noraini Jusoh
Gambar: Farah Farina Mohmad Zali

Seramai 203 atlet Sukan Malaysia (Sukma) Ke-16 Kuala Lumpur yang berjaya meraih pingat pada temasya itu menerima insentif kemenangan mereka sempena majlis berbuka puasa meraikan kejayaan atlet Terengganu di Taman Tamadun Islam, baru-baru ini.

YB Haji Rozi Mamat bersama atlet-atlet SUKMA
Insentif RM5000 diberikan kepada yang atlet yang mendapat emas, perak (RM3000) dan gangsa (RM2000) sebagai ganjaran kepada sumbangan dan komitmen mereka menghasilkan pingat untuk Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Rozi Mamat berkata, walaupun Terengganu tidak dapat mengekalkan kejuaraan seperti tahun-tahun sebelumnya, dengan semangat juang yang ditunjukkan atlet Terengganu, kerajaan negeri tetap mengekalkan insentif berkenaan.

"Sebelum ini, kerajaan negeri ada menjanjikan RM5000 kepada yang mendapat emas, RM3000 (perak) dan RM2000 (gangsa) sebagai insentif kepada mereka sekiranya mendapat johan keseluruhan tetapi walaupun mendapat naib johan, jumlah insentif yang diberi tetap sama.

"Kerajaan negeri akan terus memberi sokongan terhadap atlet Sukma kerana mahu melihat sukan di Terengganu terus berkembang,” ujarnya kepada pemberita selepas majlis tersebut.

Katanya, semakan dan kajian terperinci terhadap faktor kekalahan atlet kita telah dibuat dan segala persiapan dan latihan bagi menghadapi Sukma Ke-17 di Perlis akan bermula selepas Ramadan ini.

"Saya yakin, dengan bantuan kerajaan negeri dan sokongan semua pihak, Terengganu mampu merampas kembali gelaran juara pada tahun hadapan,” ujarnya.