Halaman

05 August 2013

'WALK FOR MALAYSIA' BAKAL MENJADI KENYATAAN



Satu mesyuarat penyelarasan program ‘Walk For Malaysia’ telah diadakan di peringkat jabatan-jabatan kerajaan negeri dan badan bukan kerajaan pada hari ini bagi memastikan kejayaan perlaksanaannya, lapor Roslan Rahman.
  Asalnya ialah ‘Walk For BN’ tetapi telah diambil daya usaha di peringkat kerajaan negeri sebagai program yang lebih bersifat patriotik iaitu ‘Walk For Malaysia’
 Pengerusinya, Dato’ Wan Ahamad Wan Muda berkata, Walk For Malaysia adalah satu manifestasi sokongan rakyat terdapat kepimpinan Perdana Menteri di peringkat pusat dan Menteri Besar di peringkat negeri.
 Program ini, katanya bagi member peluang kepada rakyat menzahirkan rasa terima kasih dan penghargaan kepada kerajaan yang sentiasa mendahulukan rakyat.
  Ia juga sekaligus bagi mempromosikan Tahun Melawat Terengganu 2013. Walk For Malaysia yang bakal tersenarai dalam Malaysia Book of Record akan melalui jalan-jalan yang ditetapkan oleh urusetia bermula dari Kuala Besut hingga ke Putrajaya atau Kuala Lumpur, sejauh 600 kilometer.
  Jangkaan laluan ‘Walk For Malaysia’ ialah dari Kuala Besut, Merang, Batu Buruk, Merchang, Paka, Chukai, Kuantan, Seri Jaya Maran, Temerloh, Bentong, Genting Sempah, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak dan Menteri Belia dan Sukan, Khairi Jamaluddin dijangka akan menyambut pejalan kaki Mohd.Nor Mohd dan deligasi.
  Mesyuarat juga memutuskan di setiap ‘check point’ akan diadakan program-program yang akan diaturkan oleh pihak pentadbiran daerah dan berkuasa tempatan masing-masing untuk kemeriahan dan tambahnilai.  Kerjasama juga akan diadakan dengan kepimpinan dan pentadbiran di peringkat negeri Pahang dan beberapa negeri yang mungkin terbabit.
  Ia dijangka akan bermula September depan sempena sambutan Hari Malaysia 16 September.
  Bagaimana pun tarikh sebenar akan ditentukan oleh Pejabat Perdana Menteri. Dato’ Wan Ahamad yakin program ini pasti akan mendapat sokongan, publisiti meluas oleh media dan memberi mej yang baik untuk kecemerlangan kerajaan Malaysia dan Terengganu dan satu majlis pra pelancaran akan diadakan sebelum acara sebenar.