Halaman

04 September 2013

20 pelajar UniSZA selami kehidupan masyarakat di Aceh

Oleh; Esah Abdullah 

Seramai 20 pelajar Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengadakan Program Warga Sihat Masyarakat Sejahtera Meulaboh, Aceh Barat, Indonesia selama seminggu bermula 30 Ogos dan berakhir esok.

Program anjuran Pusat Pembangunan Komuniti dan Kualiti Hidup itu melibatkan pelajar jurusan Perubatan dan Sains Kesihatan itu dalam usaha memberikan khidmat komuniti kepada masyarakat di Acheh.

Pengarah Program, Prof Madya Dr Azmi Hassan berkata, semua pelajar yang terlibat akan ditempatkan dengan keluarga angkat untuk memberi peluang kepada mereka mengenali lebih dekat penduduk di situ.

Katanya, antara program yang akan dilaksanakan di negara jiran itu ialah lawatan ke Rumah Sakit Umum Cut Nyak Dhien Meulaboh dan mengadakan Program Warga Sihat di kampung berkenaan.

 ``Melalaui Program Warga Sihat itu pelagai aktiviti akan dilaksanakan termasuk pemeriksaan kesihatan seperti tekanan daerah, kandungan gula dalam darah, body mass index dan kaunseling pemakananan,'' ujarnya.

Serentak dengan kunjungan itu juga, UniSZA akan turut menandatangani perjanjian persefahaman (MOU) dengan Fakultas Kesihatan Masyarakat, Universiti Teuku Umar, Bandar Acheh.

Rombongan yang diketuai oleh Naib Canselor UniSZA, Prof Madya Dr. Yahaya Ibrahim turut mengadakan lawatan ke Sekolah Tinggi Agama Islam Meulaoh dan Universitas Syiah Kuala Bandar Acheh.