Halaman

15 September 2013

Fama kempen makan buahan tempatan

Oleh; Esah Abdullah

Lambakan buah-buahan seperti durian, rambutan, duku dan manggis di negeri ini menimbul kegusaran kalangan pengusaha kebun dan juga orang persaorangan menyebabkan harganya turut merudum.

Sehubungan itu, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) meminta para petani di negeri ini yang mengalami masalah untuk memasarkan buah-buahan tempatan bermusim menghubungi pihaknya bagi mengelakkan masalah lambakan buah.

 Pengarah Kanan Pembangunan Usahawan Fama, Encik Ab Razak Ab Majib (gambar) berkata, permintaan buah-buahan bermusim seperti durian, rambutan dan juga duku sangat tinggi di sekitar Lembah Klang, Shah Alam dan juga Putrajaya.

 “Fama bersedia membantu para petani untuk memasarkan buah-buahan tersebut sebelum tibanya musim tengkujuh ke negeri ini tidak lama lagi.

 “Para petani yang mempunyai masalah untuk memasarkan buah-buahan bermusim ini, sila datang berjumpa atau berhubung terus dengan Fama supaya kita boleh aturkan pasarannya dimana.

“Kita galakan para petani untuk menjual terus sama ada di sekitar Lembah Klang atau mana-mana negeri yang dirasakan sesuai termasuk di Kedah dan Perlis dan Fama pula bersedia untuk mengaturkan lokasi-lokasinya. Insya-ALLAH, kita tidak akan alami lambakan buah seperti tahun lepas,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media semasa hadir pada Program Sambutan & Seranta Sempena Bulan Kemerdekaan ke- 56 tahun peringkat negeri Terengganu 2013 di Pasar Tani Mega Padang Hiliran, Kuala Terengganu. Hadir sama, Pengarah Fama negeri Terengganu, Hasan Jusoh.

Hanya bayar RM5 boleh makan semua jenis buah
Katanya, Fama juga kini telah mula membeli buah duku dari Besut dan juga Setiu bagi tujuan pemasaran.

Menurutnya, bersempena dengan sambutan kemedekaan, Fama telah mengadakan kempen makan buah-buah tempatan di Pasar Tani Mega Padang Hiliran dengan hanya membayar RM5 sahaja setiap orang boleh makan sebanyak mana buah yang diinginkan tanpa had.