Halaman

05 September 2013

Gangguan bekalan air di 22 kawasan

Oleh: Suriati Ali

 Syarikat Air Terengganu (Satu) memaklumkan bahawa gangguan bekalan air akan berlaku membabitkan 22 kawasan di Marang pada 11 September ini.

 Gangguan itu berlaku disebabkan kerja-kerja penyelenggaraan sistem pam di Loji Air Rawatan Kepong 2 bagi meningkatkan kecekapan bekalan air.

 Kerja-kerja itu akan akan menyebabkan bekalan air ke tangki perkhidmatan Satu di Bukit Kor, Marang akan diberhentikan penyalurannya buat sementara waktu bagi memberi laluan kerja-kerja penyelanggaraan ini.

 Ini menyebabkan gangguan bekalan air di mana kawasan-kawasn tertentu akan mnerima tekanan air yang rendah dan sebahagian lagi akan terputus bekalan.

Antara kawasan yang terlibat dalam tempoh gangguan bermula jam 4 petang hinggan 12 tengah malam, pada tarikh itu adalah, Taman Medan Jaya; Kampung (Kg) Rusila; Kg Kijing, Kg Bukit Mawi; Bandar Marang; Kg Seberang Marang dan Kg Gong Chempedak.

 Lokasi lain, Kg Bantangan; Kg Bukit Gasing; Kg Rhu Muda; Penjara Marang; Kg Bukit Kecil; Merchang; Kg Serating; Kg Gong Beris; Kg Alor Ketitir; Kg Alur Tuman; Felda Rantau Abang; Kg Undang dan Jalan Bukit Kor

 Ketua Pegawai Eksekutif, Haji Husain Embong, berkata kira-kira 20,000 akaun pengguna Satu akan mengalami gangguan bekalan air terutama pada waktu puncak sepanjang kerja-kerja pengubahsuaian itu dijalankan.

 Pengguna di kawasan terlibat dinasihatkan menyimpan air yang mencukupi sebelum gangguan bekalan air berlaku pada tarikh tersebut.