Halaman

19 September 2013

Kerajaan negeri berhasrat lahirkan Saintis Islam

Oleh: Noraini Jusoh

Kerajaan negeri berhasrat melahirkan Saintis Islam dari kalangan anak Terengganu dan bekerjasama dengan beberapa pihak untuk mengkaji beberapa perkara bagi merealisasikan impian tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Sains dan Teknologi, Alam Sekitar, Teknologi Hijau, Tenaga dan Air negeri, Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman (gambar) berkata, kerajaan negeri mendapatkan kerjasama Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) untuk merangka program itu.

"Buat masa ini, kita masih dalam proses menyiapkan kertas kerja dengan dibantu seorang profesor dari UMT termasuk dalam mengenal pasti universiti dan kursus apa yang bersesuaian untuk pelajar kita ikuti.

"Sebaik kertas cadangan tersebut siap dan diperhalusi, program itu akan dibentangkan kepada kerajaan negeri sebelum dilaksanakan kelak,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pelancaran Sambutan Bulan Astronomi PSKT di Pusat Dagangan Terengganu, kelmarin.

"Kita akan mengambil pelajar cemerlang yang hafaz 30 juzuk al-Quran daripada Sekolah Imtiaz untuk merealisasikan program Saintis Islamik bagi melahirkan golongan Saintis Islam bertaraf dunia di kalangan anak Terengganu.

"Buat permulaan, kita sasarkan untuk menghantar tiga pelajar terbaik setiap tahun dan bercadang menjadikan pelajar yang menduduki SPM tahun ini sebagai perintis kepada program ini,” ujarnya.

Katanya, para pelajar yang terpilih akan dihantar menyambung pengajian di salah sebuah universiti daripada sepuluh buah universiti terbaik dunia di bawah tajaan biasiswa Yayasan Terengganu.