Halaman

05 September 2013

Lata Belatan tetap dikunjungi ramai walaupun dikenakan bayaran.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.


PUSAT perkelahan Lata Belatan yang terletak di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Jabi tetap dikunjungi ramai walaupun caj bayaran di kenakan ke atas pengunjung yang datang ke tempat itu sebanyak RM2 untuk dewasa dan RM1 kanak-kanak. 

Tinjauan Teganukita ke pusat itu, baru-baru ini mendapati rata-rata pengunjung tidak merungut dengan bayaran sejak awal tahun itu kerana ia berpatutan sebagai kos untuk menguruskan kawasan itu supaya sentiasa kelihatan bersih dan terpelihara.

Seorang pengunjung Hashim Mat, 40-an berkata, pada mulanya ia menjangkakan jumlah pengunjung ke tempat itu akan berkurangan kerana bayaran yang dikenakan untuk memasuki pusat perkelahan itu dianggap membebankan tetapi ia adalah sebaliknya kerana orang ramai tetap memenuhi Lata Belatan terutama pada Jumaat dan Sabtu.

“Jumlah pengunjung yang datang tidak Nampak berkurang malah adakalanya ia semakin ramai terutamanya pada hari Jumaat dan Sabtu. Caj yang dikenakan itu agak wajar kerana ia tidaklah mahal berbanding kos untuk menjaga selia pusat itu supaya ia kelihatan sentiasa bersih dan cantik,” katanya.

Kemudahan gerai di Lata Belatan.
Balqis Amar, 20, pula menyifatkan sejak bayaran dikenakan, Lata Belatan kelihatan bertambah bersih dan ceria malah pelbagai kemudahan yang ada diselia dengan baik menjadikan tempat itu sebuah pusat itu antara yang tercantik di Terengganu.

Dalam pada itu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, Mohd Iskandar Jaafar, berkata Lata Belatan akan terus dipromosikan supaya pusat perkelahan itu dikenali bukan sahaja penduduk di Terengganu malah akan dikunjungi oleh pelancong luar.

Pemandangan Indah Lata Belatan-(gambar ehsan Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu.)