Halaman

04 September 2013

Lif HSNZ akan dinaiktaraf semula

Oleh: Aida Abd Rahman

Hospital Sultanah Nur Zahirah akan menaik taraf dan melakukan kerja pembaikian semula lif di bangunan itu yang seringkali rosak dan menimbulkan ketidakselesaan orang ramai.

Timbalan Pengarah (Klinikal) II HSNZ, Dr Saifur Rahman Muhammad, berkata permohonan menaik taraf lif berkenaan sudah dibuat dan kini dalam proses menunggu kelulusan untuk tindakan segera

"“Kami mengambil perhatian serius dengan masalah itu dan sudah menjalankan siasatan terhadap aduan dan rungutan orang ramai itu.

"Hasil siasatan kami mendapati kerosakan lif berpunca dari kegagalan brek berfungsi yang perlu diganti dengan peralatan baru," katanya.

Dr Saifur berkata, HSNZ sedang dalam proses memperoleh peralatan berkenaan dan kerja membaiki akan dilaksanakan segera.

Selain itu, kerosakan lif itu berlaku juga berpunca faktor usia lif yang sudah beroperasi selama 27 tahun serta penggunaan maksimun melebihi bebanan yang dietapkan, iaitu 1,630 kilogram bersamaan 24 orang pada satu-satu masa.

 “Pihak kami juga sentiasa memantau dan memastikan penyelenggaraan lif oleh pihak konsesi dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan supaya masalah kerosakan lif dapat dielakkan,” katanya.