Halaman

01 September 2013

Manfaat Jalanraya tiga kilometer




Jalanraya yang menghubung Kampung Kederang ke Binjai Manis, Permaisuri.


Teks dan gambar: Aminudin Ismail.


KEPERIHATINAN kerajaan Barisan Nasional membantu rakyat tidak mengira fahaman politik, ini terbukti apabila terbinanya jalanraya yang menghubungkan Kampung Kederang ke Binjai Manis di Permaisuri, Setiu kira-kira tiga tahun lalu biarpun dikatakan kebanyakan penduduk kampung itu adalah pembangkang. 

Tinjauan Teganukita mendapati, jalanraya sejauh tiga kilometer itu kini digunakan lebih 100 penduduk kampung itu untuk berulang-alik ke Pekan Permaisuri atau menghantar anak mereka ke Sekolah Menengah Tengku Ibrahim serta Sekolah Kebangsaan Permaisuri.

Seorang penduduk, Nik Soh Nik Kut, 44, berkata dia dan penduduk kampung berterima kasih kepada kerajaan kerana membina jalan raya bertar yang memberi manfaat kepada penduduk setempat kerana sebelum itu, penduduk terpaksa mengunakan jalan yang kurang elok dan mengambil masa yang lama untuk ke pekan Permaisuri.

"Memang banyak bezanya mengunakan jalan lama yang mengunakan jalan parit taliair untuk ke Pekan Permaisuri daripada mengunakan jalan ini yang hanya mengambil masa tidak sampai 15 minit ke pekan Permaisuri. Lagipun untuk ke sekolah menengah dan sekolah rendah hanya mengambil masa tujuh minit sahaja," katanya.

Nik Soh berkata, pada masa depan, jalanraya ini akan disambung ke Kampung Guntung dan ini akan mendekatkan lagi kampung itu ke kawasan pantai dan katanya, berkemungkinan jalan ini akan menjadi laluan penduduk kampung lain untuk ke pekan Permaisuri.

"Dengan mempunyai jalanraya yang baik, ia bukan sahaja boleh memberi kemudahan kepada penduduk tetapi juga boleh meningkat ekonomi penduduk kerana mereka boleh menghantar hasil pertanian ke pekan Permaisuri dengan cepat," katanya.