Halaman

29 September 2013

Masih dalam tempoh waranti, pihak kontraktor dan pembekal bertanggungjawab

Oleh: Noraini Jusoh
Gambar oleh Zulkipli Putra

“Pihak kontraktor dan pembekal bertanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan bumbung masjid ini dibina balik mengikut asal selepas pihak forensik Jabatan kerja Raya (JKR) menilai, membuat semakan dan mencari punca-punca mengapa berlakunya runtuhan tersebut,” tegas Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu , Ir Shafii Mohamad.

Ir Shafii menunjukkan pelan Masjid Kampung Tebauk, Bukit Tunggal ketika mengadakan sidang akhbar , hari ini.
Katanya, sebelum ini semasa melaksanakan kerja memasang bumbung berkenaan, pihak pembekal memberi waranti selama 10 tahun.

“Masjid ini baru dua tahun siap dan kalau ikutkan waranti masih berbaki lapan tahun lagi. Jadi, pihak pembekal dan kontraktor utama bertanggungjawab sepenuhnya untuk membaiki balik bumbung ini,” ujarnya pada sidang media di Unit Komunikasi Negeri (Ukom), hari ini.

Kira-kira jam 4 pagi awal hari ini, sebahagian bumbung dan siling Masjid Kampung Tebauk, Bukit Tunggal dalam daerah Kuala Terengganu runtuh.

Menurut Ir Shafii, kejadian runtuhan bumbung berkenaan berlaku di ruang solat terbuka hadapan masjid berkenaan.

Katanya, pihak forensik akan melakukan siasatan dan akan mengeluarkan satu laporan tentang punca kejadian dan selepas itu, pihaknya akan pastikan kontraktor dan pembekal mengganti balik bumbung berkenaan.

"Buat masa ini, kita belum kenal pasti punca sebenar berlakunya runtuhan. Kita telah memaklumkan kepada pihak menteri serta ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Pihak forensik JKR di ibu pejabat akan sampai esok (Isnin) atau paling lewat Selasa untuk mengenal pasti punca sebenar berlakunya runtuhan ini,”ujarnya.

Menurut Ir Shafii, daripada siasatan awal dari segi reka bentuk bumbung tiada masalah. Cuma pihaknya mendapati dari segi material bahan yang diguna pakai itu ada sedikit tidak mengikut aspek yang ditetapkan dan dari segi pemasangan dan pembinaan pula tidak mengikut pelan asal.

Beliau menyatakan, kontraktor dan pembekal yang dilantik untuk menyiapkan masjid ini bukanlah pembekal yang sama dengan yang dilantik untuk menyiapkan masjid yang runtuh di Kuala Berang iaitu Masjid Binjal Kertas sebelum ini. Tetapi material yang digunakan mereka untuk bumbung lebih kurang sama iaitu ‘Cold-formed steel’.

"Kawasan yang terjejas lebih kurang 10 meter x 15 meter. Kalau ikutkan peratus daripada keluasan keseluruhan masjid hanya 20 peratus yang terjejas kerana struktur bumbung Masjid Kampung Tebauk dibina berasingan. Tidak seperti Masjid Binjal Kertas ianya bersambung antara bahagian luar dan dalam. Jadi bila yang luar jatuh akan tarik yang dalam dan perkara ini tidak berlaku di masjid ini.

Menurut beliau, kebiasaannya runtuhan bumbung berlaku kerana beberapa sebab. Salah satunya kemungkinan disebabkan reka bentuk, bahan-bahan yang digunapakai atau pemasangan.

Katanya, kemungkinan kontraktor dan pembekal tersebut akan disenaraihitamkan daripada membekalkan barangan mereka sehingga dapat memberi suatu sebab yang munasabah mengapa perkara ini berlaku. Dan ia mengambil masa untuk mereka mendapat balik kelulusan itu.

Katanya, JKR tidak ada halangan terhadap orang awam untuk penggunaan ruang dalam masjid berkenaan kerana ia masih elok dan tidak ada berlaku apa-apa kerosakan serta masih boleh diguna pakai.Runtuhan bumbung hanya berlaku di luar iaitu tempat ruang terbuka dan ia akan dihalang daripada digunakan untuk tempoh masa tertentu.

Menurut beliau, pihaknya menganggarkan kos lebih kurang RM200 hingga RM250 ribu untuk membaiki balik masjid berkenaan.

Katanya, harga asal Masjid Kampung Tebauk yang mula dibina pada Januari 2010 dan siap sepenuhnya pada 24 Oktober 2011 ialah RM5.7 juta.