Halaman

18 September 2013

Program TELL menyeronokkan murid.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Azman ketika berucap merasmikan seminar
SETIU: Program TELL (Teaching English Language and Literature) atau Pengajaran Bahasa Inggeris (BI) dan Kesusasteraan yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran tiga tahun lalu mampu memberi kaedah pembelajaran matapelajaran BI yang lebih menarik dan menyeronokkan kepada murid.

Ketua Penolong Pengarah (KPP) Bahasa Inggeris, Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu, Azman b Othman, berkata program itu, adalah untuk guru-guru BI dan ia akan memberi kemahiran tambahan guru-guru yang menyertainya.

“Program TELL ini sebenarnya ialah satu program di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dan saya mengharapkan lebih ramai guru-guru BI akan mendapat pendedahan melalui program TELL ini kerana ia banyak memberi manfaat kearah meningkatkan lagi pencapaian BI di kalangan pelajar.

“Kita mengharapkan kepada guru-guru yang belum mengikuti program untuk murid tahap satu ini supaya menyertainya dan akan melaksanakan program ini di sekolah mereka masing-masing nanti,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Seminar TELL di Dewan Pejabat Pelajaran Daerah(PPD) Setiu, semalam. 

Sebahagian peserta seminar yang hadir.
Azman berkata, beliau berterima kasih kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Setiu kerana menganjurkan seminar yang pertama kali diadakan di peringkat daerah itu dan mengharapkan lebih banyak lagi seminar seperti itu akan diadakan di negeri Terengganu untuk mempertingkatkan lagi mutu Bahasa Inggeris di kalangan murid.

“Tuan Pengarah Pelajaran negeri sangat perihatin dengan perkembangan BI di negeri Terengganu, ” katanya yang mewakili Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu, Zakaria Hussin.

Sementara itu, kira-kira 150 guru BI dari semua sekolah di daerah Setiu yang menyertai seminar sehari itu tertarik dan seronok dengan cara menyampaian oleh beberapa mentor yang dijemput khas dengan mengadakan beberapa program yang menyeronokan. Turut hadir Pegawai Pelajaran Daerah Setiu, Kipayatuallah Dato' Mohd Said.

Peserta tertarik dengan persembahan Mentor mereka.
PPD Setiu, Kipayatuallah (kanan) bersama dua pegawainya turut hadir.