Halaman

11 September 2013

Program UniSZA dapat pengiktirafan badan profesional

Oleh; Esah Abdullah

Universiti Sultan Zainal Abdiin (UniSZA) akan terus memastikan kurikulum yang digunakn memenuhi ciri-ciri kurikulum yang berkualiti dan memenuhi syarat yang telah ditetapkan.

Naib Canselor UniSZA, Prof Dr. Yahya Ibrahim berkata, perkara berkenaan sejajar dengan usaha menjamin kualiti dan matlamat pengiktirafan semua pihak.

“UniSZA akan memastikan semua program mendapat pengiktirafan badan profesional dan bahagian jaminan kualiti Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Kementerian Pendidikan Malaysia,” katanya ketika merasmikan Minggu Mesra Siswa sesi 2013/2014 di Dataran Al Muktafi Billah Shah yang dihadiri 2,600 siswa.

Katanya, UniSZA mempunyai prasarana lengkap untuk keperluan dan keselesaan pelajar dan persekitaran yang menyuburkan budaya ilmu serta kondusif ke rah kegiatan intelektual pelajar.

Menurutnya, kemudahan kolej kediaman di UniSZA adalah antara yang terbaik daripada 20 buah IPTA di negara ini.

Katanya, budaya membaca, menyelidik, berdiskusi, berhujah, menulis dan pelbagai kegiatan keilmuan keintelektualan menjadi budaya yang hidup subur di kalangan mahasiswa dan budaya inilah juga telah membentuk jati diri, karektor yang melahirkan mahasiswa unggul dan seimbang dari semua seg.

“Perjalanan hidup mahasiswa baru bermula. Ingatlah segala pengorbanan ibu bapa yang telah membesarkan dan memberi pelajaran kepada kita dengan penuh keringat dan air mata untuk melihat anaknya menjadi manusia berguna yang dapat menjaga diri dan keluarga pada masa akan datang.

 “Pastikan saudara tidak kecundang dalam perjalanan selama tiga dan empat tahun sebelum mengenggam segulung ijazah ,” katanya.