Halaman

09 September 2013

Rumah Warga Tua Nurul Saadah terima bantuan kerajaan.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Beberapa penghuni Rumah Warga Tua Nurul Saadah sedang berehat.
KEPERIHATINAN kerajaan Barisan Nasional terhadap kebajikan warga tua dan aktiviti keagamaan di negeri ini terbukti apabila Rumah Warga Tua Nurul Saadah yang terletak di Kampung Tok Dor, Dewan Undangan Negeri (DUN) Jabi, Setiu menerima bantuan daripada kerajaan negeri sebanyak RM120,000 tahun ini bagi menjalankan pelbagai aktiviti termasuklah perbelanjaan makan penghuninya.

Yang Dipertuanya, Mohd Harun Husin berkata, dengan adanya bantuan daripada kerajaan negeri itu, ianya dapat mengurangkan kos beberapa operasi bagi menguruskan rumah orang tua itu terutamanya dalam menyediakan makanan kepada penghuninya.

“Kita amat berterima kasih kepada kerajaan negeri atas keperihatinannya memperuntukan bantuan kewangan yang agak besar kepada rumah warga tua ini. Bantuan ini akan digunakan sebaik mungkin terutamanya untuk mempastikan warga emas yang menetap di sini dapat menjalani kehidupan yang lebih sempurna.

“Walaupun kebanyakan penghuni dibiayai oleh keluarga masing-masing tetapi kita tetap menyediakan makan pagi dan tengahari percuma untuk mereka melalui peruntukan itu supaya mereka dapat berkumpul dan makan beramai-ramai selain menjimatkan perbelanjaan penghuni.

"Katanya, ketika ini rumah Warga Tua Nurul Saadah mempunyai seramai 73 penghuni dan kebanyakan mereka adalah dari negeri Terengganu dan Kelantan.

“Kehidupan harian mereka di penuhi dengan pelbagai aktiviti terutamanya aktiviti keagamaan yang diatur oleh pihak kami. Selain itu, kita ada juga melakukan aktiviti bercucuk tanam dan beberapa aktiviti dengan orang awam yang berkunjung ke rumah warga tua ini,” katanya mengenai pusat warga tua yang dikhaskan kepada ibu tunggal itu.
Dewan tempat menjalankan pelbagai aktiviti.