Halaman

02 September 2013

Sultan Terengganu berangkat rasmi Kompleks Haji dan TH Hotel

Oleh; Esah Abdullah 



Sultan Terenganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat merasmikan Kompleks Haji dan TH Hotel Terengganu, Kuala Nerus, Kuala Terengganu hari ini.



Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah turut berangkat ke majlis berkenaan yang bermula pada jam 11 pagi.

Keberangkatan baginda berdua disambut oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan isteri To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud dan Pengerusi Tabung Haji, Dato’ Abdul Azeez Abdul Rahimi.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan isteri To’ Puan Hajah Rohani Abdullah dan Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji , Dato’ Paduka Ismee Ismail.

Sebaik selesai bertitah dan menekan gimik perasmian Sultan dan Sultanah Terengganu berkenan memotong riben di pintu lobi hotel dan seterusnya melawat bilik Presidential Suite’ (aras 6) dan bilik jemaah haji di aras lima.

Kompleks Haji dan TH Hotel ini dibangunkan di atas tanah seluas 3.08 hektar dengan kos pembinaan berjumlah RM77.6 juta.

Kompleks itu akan beroperasi sebagai ‘one-stop center’ melibatkan semua proses urusan haji bermula dari melapor diri, daftar masuk, pemeriksaan bagasi dan imigresen dapat dijalankan dengan lebih teratur.

Selain itu TH Hotel juga menyediakan kemudahan bilik penginapan untuk bakal jemaah haji yang datang dari jauh dan juga boleh digunakan sewaktu berlakunya kelewatan atau pindaan waktu penerbangan.

Kompleks haji ini bakal mengendalikan lima penerbangan terus dari Kuala Terengganu ke tanah suci yang membabitkan 1,400 bakal jemaah haji pada musim ini.