Halaman

03 September 2013

UMNO, CABARAN DAN PEMILIHAN PEMIMPIN

Oleh: Ruslan Rahman- 

Bahagian 1. 

Pemimpin datang dan pergi berslih ganti. Namun parti tetap terus-menerus hidup untuk menerangi orang-orang Melayu dan tanah air tercinta.
 Meskipun kian hari, cabaran semakin sengit, tetapi Umno dan Barisan Nasional (BN) masih tetap bertahan. Sama ada bersetuju atau tidak, sama ada benci atau sayang, tidak ada parti yang boleh melindungi kita semua melainkan Umno dan BN.
Kedudukan 17- 15 di Terengganu adalah memberi makna yang besar, bagaimana walaupun dilanda tsunami yang kuat kerana ada kalangan kita bersikap ‘mendengar guruh di langit, air tempayan dicurahkan’ tetapi masih ramai yang tidak mahu mencurahkan air yang sedia ada di tempayan.
 Mereka masih percaya guruh itu adalah bahaya bagi masa depan mereka dan bukannya sebuah janji untuk kebaikan, malah kemusnahan. Rakyat Terengganu yang dewasa masih ingat dan tidak lupa pengkhianatan, penyelewengan, salah guna kuasa, penindasan dan bersifat ‘bagai tikus membaiki labu’ semasa Pas berkuasa di Terengganu Nov 1999- Mac 2004.
 Sebab itu, walau bagaimanapun mereka tetap memilih BN, walaupun bukanlah sempurna segalanya, tetapi tiada piliihan lain untuk masa depan mereka.
 Walaupun dengan kerusi sebanyak 17, tetapi dalam sistem demokrasi lebih satu kerusi pun parti itu tetap menjadi kerajaan yang sah untuk mengurustadbir negeri.
 Sebaik sahaja selamat dari tsunami yang hampir memusnahkan, Umno kini sedang berdepan dengan satu lagi cabaran iaitu cabaran dalam pemilihan pimpinan di semua peringkat, cawangan, bahagian dan majlis tertinggi. Beberapa mesyuarat agung di peringkat cawangan telah pun selesai, ada pemimpin yang kekal dan ada pemimpin atau ketua cawangan yang bertukar.
 Apa pun segala prosesnya berjalan secara demokkratik, yakni dipilih secara undian atau mengikut suara terbanyak oleh ahli yang sah . Kali ini setiap kehadiran dan keahlian disahkan melalui sistem berkomputer imbas kad pengenalan masing-masing. (bersambung)