Halaman

09 September 2013

UniSZA adakan seminar ilmu mantik

Oleh; Esah Abdullah

Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dengan kerjasama Institut Penyelidikan Matematik (INSPEM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Persatuan Sains Matematik Malaysia (PERSAMA) akan menganjurkan ‘Seminar Ilmu Mantik 2013 “bertempat di Dewan Auditorium Akademik, Kampus Gong Badak, pada 17 dan 18 September depan.

Menurut Prof. Madya Dr. Baharrudin Zainal, seminar bertajuk ‘Literasi Mantik Memantapkan Epistemologi’ itu antara lain adalah untuk menemukan sejumlah pakar-pakar daripada pelbagai bidang terutama matematik, usuluddin, fiqah dan undang-undang dan mengintegrasikan ilmu mantik dalam bidang-bidang berkenaan.

“Ia juga untuk menonjolkan etnomantik sebagai satu leluhur warisan tempatan yang berkait dengan aspeknilai dalam sistem pendidikan di Malaysia,” katanya.

Katanya penyertaan dibuka kepada umum dengan sasaran seramai 150 orang yang terdiri daripada ahli-ahli akademik, ahli undang-undang, pegawai hal ehwal Islam, penyelidik, pelajar dan individu yang berminat.

“Jabatan dan institusi pengajian tinggi atau agensi berkaitan juga dipelawa untuk menyertai seminar berkenaan dan tarikh tutup penerimaan penyertaan pada 12 September 2013

Pengesahan pendaftaran awal seminar dibuat secara dalam talian melalui emel : falak@unisza.edu.my atau faks borang penyertaan ke talian 09-6687879 dan sebarang pertanyaan boleh hubungi Prof Madya Dr Baharuddin melalui talian 09-6688172.