Halaman

23 October 2013

80 Pengerusi JKKK Daerah Besut sertai kursus transformasi


Pegawai Daerah Besut,A Rahim Jusoh menyampaikan sijil kepada peserta kursus

Oleh: Mohammad Ishak 

Tugas dan tanggungjawab Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) perlu ditingkatkan selaras dengan usaha kerajaan memantapkan lagi organisasi berkenaan sebagai jentera akar umbi kerajaan.

Sehubungan itu, Pejabat Daerah Besut (PDB) mengambil daya usaha menganjurkan Kursus Transformasi kepada pengerusi JKKK daerah berkenaan.

Kursus dua hari yang berlangsung di sebuah hotel di Melaka itu disertai oleh 80 pengerusi yang terpilih oleh penghulu mukim masing-masing.

Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh, merasmikan kursus berkenaan dan menyampaikan sijil kepada peserta terbabit.

Ketika berucap pada majlis itu A Rahim berharap, pengerusi JKKK sebagai pemimpin utama di kampung perlu menambah ilmu dengan banyak membaca dan bergaul bagi mengetahui isu-isu semasa yang berlaku dalam dan luar negara.

Katanya, pengerusi JKKK juga hendaklah prihatin terhadap masalah orang kampung terutama mereka yang memerlukan khidmat dan bantuan kerajaan.

Pada kursus berkenaan peserta dibahagikan kepada empat kumpulan dan mengadakan sesi perbekelan yang mengenal pasti masalah dihadapi oleh JKKK untuk diambil tindakan oleh Kerajaan Negeri.

Ketetapan yang diadakan pada kursus berkenaan akan dibawa oleh urusetia kursus kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri untuk meneliti pelbagai aspek cadangan dan rumusan peserta berkenaan.     
Peserta berbincang menyelesaikan isu berbangkit